جولان واسطهها در پایانههای بار/ شگردهای باربریها برای دور زدن سامانه بارنامه چیست
اقتصاد 100- برای تبیین علل گلایه رانندگان و ذینفعان اقتصادی کشور، ضرورت دارد تعدادی از مشکلات این صنعت تشریح شود، مهمترین کسانی که از وضع موجود زیان دیدهاند، رانندگان هستند؛ رانندگان با مراجعه به پایانههای بار، میانگین بین سه تا 5 روز معطل دریافت سفارش بار از باربریها هستند، باربریها نیز با ایجاد انتظار برای رانندگان، یک بازار مناقصهای برای بارنامهها ایجاد میکنند و بدین صورت رانندگان باید برای دریافت بار، نه تنها از دستمزد قانونی خود صرف نظر کنند، بلکه گاهی اوقات باید حداقلیترین دستمزد را پیشنهاد دهند.
به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، بهصورت میانگین بین 50 تا 60 درصد قیمت ثبت شده روی بارنامهها به رانندگان میرسد درحالیکه طبق قانون، حدود 85 درصد قیمت روی بارنامه به راننده تعلق دارد.
جدا از این مهمترین دلیل تداوم حضور دلالان و واسطهها در این صنعت، عدم شفافیت است، صاحب بار و راننده یکدیگر را نمیتوانند بشناسند و در صورت شناخت نیز، از سابقه عملکرد یکدیگر نیز اطلاعی ندارند، لذا تعامل مستقیم شکل نمیگیرد.
در این بین واسطهها با پیدا کردن مشتریان، سپردن بار به یک راننده قابل اعتماد را متعهد میشوند، این افراد با حضور در باربریها یا حتی اجاره مجوزهای باربری، این بارنامهها را به ارزانترین قیمت موجود به رانندگانی که چندین روز در پایانههای باری منتظر یک بار با مقصد مدنظرشان بودهاند، میفروشند، حتی در برخی از شهرها، بارها را فقط به رانندگان بومی یا آشنا تحویل میدهند، بدین صورت هم رانندگان و هم صاحبان بار، از لحاظ مالی و زمانی متضرر میشوند.
دستکاری بارنامه از سوی باربریها برای کاهش حق دولت
یکی از شگردهای باربریها برای کسب سود بیشتر، دستکاری در بارنامه و قیدکردن مقصد دروغین برای کاهش عدد ثبت شده در بارنامه و درنتیجه کاهش حق دولت است، البته اینکه این امر به یک رویه تبدیل شده است تنها در سایه غفلت سازمان راهداری محقق شده است.
بدین صورت باربریها در سامانه ثبت بارنامه، ابتدا مبدا و مقصد را درست نوشته و پرینت آن را به راننده تحویل میدهند تا در محاسبه هزینه و داشتن مجوز عبور و مرور به مشکل نخورد و سپس با اصلاح بارنامه در سامانه، مقصد را تعویض کرده و بدین صورت درآمد دولت را به جیب خود واریز میکنند.
انتهای پیام/
ارسال نظر