چند سالی تا تقویت ترانزیت منطقه‌ای فاصله داریم

اقتصاد 100 - کارشناس حوزه حمل‌ونقل گفت: افق سرمایه‌گذاری چه سیاسی و چه اجتماعی، می‌تواند زمینه کار را ظرف دو تا سه سال آینده فراهم کند.

چند سالی تا تقویت ترانزیت منطقه‌ای فاصله داریم

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، نخستین اجلاس ۲+۶ وزرای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی در خصوص توسعه همکاری‌های ترانزیتی چندی پیش برگزار شد. در این اجلاس نمایندگانی از کشورهای ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان به همراه نمایندگانی از کشورهای آذربایجان و فدراسیون روسیه، حضور داشتند و در خصوص توسعه همکاری‌های ترانزیتی و بیانیه ترانزیتی در امتداد نشست اخیر سران سازمان همکاری‌های شانگهای، به گفتگو پرداختند.

«رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی در این اجلاس و در خصوص توسعه همکاری‌های ترانزیتی به اهمیت ترانزیت و حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از مسائل مهم اقتصاد دنیا اشاره کرده و گفت که با توجه به شرایط سیاسی کشورهای منطقه، ترانزیت می‌تواند عامل تعیین‌کننده در توسعه روابط کشورها و موضوع صادرات و واردات بین کشورها باشد.

قاسمی در عین حال معتقد است حمل‌ونقل اساس پیشرفت در کشور محسوب می‌شود و توسعه بدون این حوزه صورت نمی‌گیرد، در حالی که ایران در بهترین ژئوپلتیک منطقه جهانی به‌لحاظ توسعه حمل‌ونقل قرار دارد و می‌تواند از این مزیت بهره‌مند شود و به همین دلیل دولت در یک سال گذشته با بسیاری از این کشورها رابطه برقرار کرده است. همچنین در اجلاس شانگهای توافقات چندجانبه‌ای با کشورهای منطقه داشتیم و ایران مبنای ترانزیت منطقه قرار گرفته است.

در این راستا «محمد رجبی»، کارشناس حوزه حمل‌ونقل با بیان اینکه اهتمام دولت برای همکاری با کشورهای همسایه بسیار مهم است، گفت: اینکه همه دعوت شدند یک کار مشترک منطقه‌ای انجام دهند، هدف بسیار درستی است و امیدواریم دولت در این کاری که انجام می‌دهد، موفق باشد؛ اما این کار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، چه از سوی بخش خصوصی و چه دولتی.

او با اشاره به هدف‌گذاری برای ترانزیت سالانه ۱۰ میلیون تن در ترانزیت ریلی بیان کرد: اینکه ما بخواهیم حدود ۱۰ میلیون تن ترانزیت داشته باشیم و به خارج از مرز بار ببریم، هدف خیلی خوبی است، در حالی که اکنون حدود ۱۰ درصد این میزان بار را جابه‌جا می‌کنیم، رسیدن به هدف ۱۰ میلیون تنی آرمان خوبی است که باید در کوتاه‌مدت‌ کشورهای همسایه هم اهتمام کرده و خطوطشان را متصل کنند و توسعه دهند. ما هم باید نودهای ورودی‌مان را تقویت کنیم، البته در حال حاضر هم نودهای خوبی به کشورهای همسایه داریم اما هنوز بار در آنها به سهمی که باید نرسیده است.

مدیرعامل سابق شرکت رجا با بیان اینکه در این دولت به پروژه‌های نیمه‌تمام توجه شده است، افزود: از جمله پروژه چابهار-زاهدان که از موضوعات جدی است، یا پروژه خرمشهر به بصره که با طرف عراقی دنبال می‌شود، همچنین خط ریلی رشت-آستارا هم در دستور کار قرار گرفته است. امیدواریم رایزنی‌های سیاسی که رئیس جمهوری با کشورهای همسایه انجام می‌دهد، در دو سه سال آینده نتیجه دهد؛ چون این پروژه‌ها زودبازده نیستند و انتظار اینکه یک ساله اتفاق خاصی بیفتد غیرکارشناسی است، اما افق سرمایه‌گذاری چه سیاسی و چه اجتماعی، می‌تواند زمینه کار را ظرف دو تا سه سال آینده فراهم کند.

انتهای پیام/

منبع : ايسنا
کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما