آخرین وضعیت گازرسانی در جایگاه های سوخت سی ان جی
رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی. ان. جی کشور در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی در جایگاه های سی ان جی کشور گفت: قطعی گاز 30 درصد جایگاه ها در بخش های شمالی کشور مصرف بنزین را 5 تا 8 میلیون لیتر افزایش داده است.
به گزارش اقتصاد100، اردشیر دادرس در گفتگو با خبرخودرو با اشاره به آخرین وضعیت گازرسانی در جایگاه های سی ان جی کشور اظهار داشت: در حال حاضر تنها 30 درصد جایگاه ها در بخش های شمالی کشور با مشکل گازرسانی مواجه هستند و این موضوع مصرف بنزین را 5 تا 8 میلیون لیتر افزایش داده است.
وی همچنین درباره وضعیت گازرسانی در جایگاه های سی ان جی شهر تهران گفت: در تهران مشکلی خاصی از این جهت وجود نداشته و گازرسانی در حال انجام است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی. ان. جی کشور درباره نحوه مدیریت مصرف گاز در جایگاه ها عنوان کرد: به شرکت گاز اعلام کرده ایم که برنامه زمانبندی قطعی گاز را به جایگاه داران اعلام کنند.
دادرس با تاکید بر اینکه قطع گاز سی ان جی باید در مرحله آخر قرار بگیرد، افزود: بخش سی ان جی نه تنها به عنوان یک صنعت بلکه با توجه به اینکه فرآورده ای عام المنفعه است که اقشار مختلف جامعه از آن استفاده می کنند و نقش مهمی در خدمات رسانی به مردم دارد، لازم است وزارت نفت نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشد.
وی بر افزایش کارمزد جایگاه های سی ان جی نیز تاکید کرد و گفت: در حال حاضر فروش در جایگاه ها فاقد توجیه اقتصادی است زیرا کارمزد جایگاه داران کمتر از 500 تومان و یک دوم کارمزد واقعی است و نیاز است کارمزدها حداقل به هزار تومان افزایش پیدا کند.
همچنین علی محمودیان؛ مدیر اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به آخرین وضعیت گازرسانی در جایگاه های سی ان جی کشور گفت: متاسفانه هفته گذشته با قطع گاز در بخش خانگی به تبع گازرسانی در جایگاه های سوخت سی ان جی با توقف همراه شد و این چالش در بخش های شمال شرقی کشور بیشتر مشاهده شد به طوریکه 30 درصد جایگاه های سوخت سی ان جی در این بخش با قطعی گاز مواجه شدند اما با توجه به افزایش دما در اغلب استان ها در حال حاضر توزیع گاز در تمامی جایگاه های کشور طبق روال عادی در حال انجام است.
وی یادآور شد: پیش بینی می شود با ورود موج سرما به کشور از دوشنبه هفته آینده مجددا شاهد قطعی گاز 30 درصد از جایگاه های سوخت سی ان جی در بخش شمال شرقی کشور باشیم.
مدیر اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با اعلام اینکه سهم گاز سی ان جی در سبد تولید روزانه گاز کشور بین 3.5 تا 4 درصد است، تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم ناچیزی از گاز تولیدی کشور به بخش حمل و نقل اختصاص دارد و عمده گاز طبیعی در بخش صنایع و نیروگاهی استفاده می شود، قطعی گاز سی ان جی به دولت در تامین گاز کمک زیادی نمی کند. ضمن اینکه اغلب خودروهایی که از سوخت سی ان جی استفاده می کنند تاکسی ها و خودروهای کار هستند که در راستای خدمات رسانی به مردم فعالیت می کنند. لذا قطعی گاز در بخش حمل و نقل باید در آخرین مرحله قرار بگیرد.
محمودیان با صراحت بیان کرد: گزارشات میدانی نشان می دهد که حدود 15 درصد گاز طبیعی در شبکه خطوط انتقال گاز اتلاف می شود که در مقابل سهم ناچیز بخش حمل و نقل(3.5 تا 4 درصد) عدد قابل توجهی است و اگر وزارت نفت بر عدم اتلاف در شبکه انتقال گاز متمرکز شود بخشی از کمبود گاز کشور برطرف خواهد شد.
مدیر اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به تاثیر قطعی گاز جایگاه های سوخت سی ان جی بر افزایش مصرف بنزین در کشور افزود: با جایگزینی بنزین با سی ان جی روزانه 25 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می شود و به تبع وقتی 30 درصد ظرفیت گاز سی ان جی را در چند استان کاهش می دهیم به همان میزان با مازاد مصرف بنزین مواجه می شویم و بر اساس برآوردها قطعی گاز در بخش های شمال شرقی کشور مصرف بنزین را روزانه بین 5 تا 6 میلیون لیتر افزایش داده است.
محمودیان بر اتخاذ سیاست های کلان به منظور مدیریت مصرف سوخت گاز در کشور تاکید کرد و گفت: مادامی که قیمت حامل های انرژی در کشور پایین باشد ملاحظه ای در حوزه مصرف وجود نخواهد داشت. بنابراین یکی از مهم ترین سیاست ها به منظور بهینه سازی مصرف رگولاتوری قیمت سوخت است.
وی تصریح کرد: تا زمانی که در تصمیم گیری برای قیمت گذاری حامل های انرژی نگاه سیاسی و محافظه کارانه داشته باشیم تا نگاه اقتصادی هر ساله با افزایش 10 درصدی مصرف انرژی در حوزه حمل و نقل مواجه خواهیم بود.
مدیر اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته اذعان داشت: علیرغم اینکه طی چند سال گذشته به صادر کننده بنزین و گازوئیل تبدیل شده ایم اما امروز به نقطه ای رسیده ایم که ناچار به واردات جزئی بنزین هستیم و این افزایش پلکانی مصرف بنزین کشور را با بحران جدی مواجه خواهد کرد.
محمودیان بیان کرد: طرح هایی مانند اختصاص بنزین و گازوئیل به هر فرد به جای خودرو که به صورت آزمایشی در کیش و قشم به اجرا درآمد و همچنین طرح وان طرح های قابل اجرایی هستند که بر اساس اقتصاد انرژی مطالعات فنی روی آنها صورت گرفته و می توانند در این بخش تاثیرگذار باشند اما متاسفانه همان طور که در سایر حوزه های تصمیم گیری ملاحظات سیاسی نقشی پررنگ تر از ملاحظات اقتصادی و فنی دارند در بخش حامل های انرژی نیز این دیدگاه وجود دارد و تبعات ناشی از آن گریبانگیر کشور خواهد شد همان طور که امسال با چالش واردات بنزین و سالهای آتی با مشکلات دیگری مواجه خواهیم شد.
ارسال نظر