از «اینترنت مسافرین» تا «شارژ خودروهای هیبریدی»/ جادههای نوین فقط مسیر تردد نیستند
اقتصاد ۱۰۰- جالب است بدانید برترین جادههای هوشمند در جهان ویژگیهای سادهای دارند که رانندگی را در آنها ایمنتر کرده و آمار تصادفات جادهای را تا حد چشمگیری کاهش داده است.
به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، این جادهها قرار است علاوه بر داشتن مسیر مخصوص یپادهروی، مسیر مخصوص دوچرخه، پارکینگ و همچنین قابلیتهایی برای محدود کردن سرعت خودروها به ۵۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.
همچنین دوربینهای مداربسته، تیرکهای مجهز به اینترنت وایفای و کیوسکهای اطلاعات از دیگر امکانات موجود در این جادهها هستند که میتوانند برای مدیریت بهتر ترافیک جادهای کمک کنند.
شرکت پیمانکار ساخت جادههای هوشمند پیشنهادهایی برای روانسازی ترافیک ارائه کرده است که نه تنها میتواند سرعت خودروها را در حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت ثابت نگه دارد، بلکه مانع از ایجاد ترافیک به دلیل سرعت پایین میشود. جاگذاری صحیح کابلهای برق و مخابرات، زهکشی مناسب جاده و همچنین استفاده از آسفالت صاف و یکدست بخشی از این پیشنهادات هستند.
راداکریشنان، بنیانگذار سازمان غیردولتی توژان و کارشناس ایمنی راه، در مصاحبهای گفته است: «گزارشها و اقدامات پیمانکاران قبلی روی کاغذ خوب به نظر میرسید اما در عمل کمکی به حل ترافیک نکرده و از تغییراتی که قرار بوده پیش آید خبری نشده است.»
او معتقد است مشاوران و پیمانکاران باید به جای استفاده از فرمولهایی که روی کاغذ کار میکنند و رویکردی کلی به جاده دارند، استراتژیهایی براساس انواع مختلف وسایل نقلیه، وضعیت ساکنین و همچنین وضعیت کلی رانندگی در جادهها پیش بگیرند. هند همچنان به دنبال روشی کاربردی برای هوشمندسازی جادههای اصلی چنای است.
جالب است بدانید برترین جادههای هوشمند در جهان ویژگیهای سادهای دارند که رانندگی را در آنها ایمنتر کرده و آمار تصادفات جادهای را تا حد چشمگیری کاهش داده است. اغلب جادههای هوشمند در جهان از نور تعاملی استفاده میکنند. چراغهای این جادهها با نزدیک شدن خودرو روشنتر میشوند و با دور شدن خودرو نور خود را به حداقل میرسانند.
کشور هلند به جای صرف بودجهی زیاد برای روشن کردن تمام جاده، از خطوط درخشان جادهای استفاده کرده است. علامتگذاریها و خطکشیهای جادهها در هلند با رنگی انجام میشود حاوی پودر نورافکن یا شبرنگ است. این پودر در طول روز نور خورشید را به خود جذب کرده و در شب تا ۸ ساعت با نور سبز میدرخشد.
ایدهی جالب دیگری که در بعضی از جادههای هوشمند به کار برده شده، استفاده از چراغهای بادی است. توربین کوچکی که در کنار این چراغها قرار دارد با حرکت خودروها میچرخد و الکتریسیتهی مورد نیاز برای روشن شدن جاده را فراهم میکند.
جادههای پنل خورشیدی از جالبترین جادههای هوشمند هستند. روی این جادهها پوششی از شیشههای LED تجدیدپذیر و ریزپردازندهها قرارا دارد که پنلهای خورشیدی هم روی آنها نصب میشود. با وجود شیشهای بودن سطح جاده، طراحی به شکلی انجام شده است که خودرو میتواند با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت هم به راحتی ترمز کند و با مشکلاتی مثل سر خوردن روبهرو نشود.
جادههای پنل خورشیدی میتوانند برف را در زمستان ذوب کنند و در روزهای آفتابی انرژی خورشید را جذب و ذخیره کرده و برای روشن نگه داشتن چراغهای روشنایی جاده از آنها استفاده کنند. این جادهها تا امروز پاکترین روش برای هوشمندسازی را انتخاب کردهاند و کارشناسان امیدوارند استفاده از آن در اغلب کشورهای جهان شروع شود.
همانطور که میبینید این روزها دیگر از جادهها فقط به عنوان مسیر ارتباطی استفاده نمیشود. بلکه با هوشمندسازی و تجهیز آنها میتوان برای بهرهبرداری از انرژی خورشیدی در سطح وسیع، دسترسی به اینترنت پر سرعت در حین جابهجایی، شارژ خودروهای برقی و همچنین رانندگی ایمنتر استفاده کرد. کارشناسان امیدوارند با پیشرفت تکنولوژیهای هوشمند حوزهی حملونقل هر روز بیشتر از قبل به فناوریهای سازگار با محیط زیست در جادهها دست پیدا کنیم و تجربهی سفر هوشمندتر و ایمنتر برای همهی افراد قابل دسترس باشد.
انتهای پیام/
ارسال نظر