اقلام پروتئینی بر مدار گرانی/ رشد هولناک قیمت گوشت قرمز در یک سال

اقتصاد 100 - رشد نزدیک به 150 درصدی قیمت گوشت قرمز دسترسی به این کالا را در سبد خانوار ایرانی با مشکل مواجه کرد .

اقلام پروتئینی بر مدار گرانی/ رشد هولناک قیمت گوشت قرمز در یک سال

به گزارش اقتصاد 100در حالی که اختلاف نظر بر سر میزان سرانه مصرف گوشت در سبد خانوار وجود دارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مولفه قیمت زمینه را برای کاهش شدید مصرف گوشت در سبد خانوار ایرانی فراهم کرده است .

برخی برآوردهای مقدماتی حکایت از سقوط آزاد خرید گوشت از سوی مردم دارد .

بررسی‌های رسمی صورت گرفته توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بهای هر کیلو گوشت گوسفندی در شهریور ماه سال 1402 در قیاس با شهریور ماه سال 401 ، رشد نزدیک به 150 درصدی را تجربه کرده و از قیمت 184 هزار تومان در هر کیلو به 437 هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

بر این اساس بهای هر کیلو گوشت گوساله یا گاو نیز از متوسط قیمت 208 هزار تومان به متوسط قیمت 442 هزار تومان در این دوره زمانی رسیده است. میزان رشد قیمت این نوع گوشت نیز 128 درصد گزارش شده است.

این تنها رشد قیمت در میان اقلام پروتئینی در سبد خانوار نیست. در این راستا بهای هر کیلو مرغ نیز به 87 هزار تومان افزایش یافته است. قیمت مرغ در شهریور ماه سال گذشته برابر با 60 هزار تومان در هر کیلو بوده است. باید در نظر داشت که مرغ به صورت کیلویی خریداری نمی‌شود بلکه به صورت دانه‌ای خرید می‌شود از این رو با توجه به متوسط وزن دو تا دو و نیم کیلوگرمی برای هر مرغ، قیمت یک مرغ به بیش از دویست هزار تومان رسیده است.

بهای خرید هر کیلو ماهی نیز با رشد 78 درصدی از نزدیک صد هزار تومان در هر کیلو به 167 هزار و پانصد تومان رسیده است

کنسرو تن ماهی با پذیرش رشد 108 درصدی به نرخ 68 هزار تومان در هر قوطی رسید. فعالان این صنف می‌گویند مصرف تن ماهی و اقلام کنسروی کاهش بسیار شدید و محسوسی را در این دوره زمانی داشته است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما