اختصاصی اقتصاد 100

هزینه‌های باورنکردنی زندگی روستایی / تورم روستا بیشتر است یا شهر؟

اقتصاد100 - در حالی که روستاها به عنوان بخش مولد جامعه‌ی ایران باید در شرایط زندگی بهتری قرار داشته باشند، بررسی وضعیت آمارهای ارائه شده در خصوص میزان هزینه و روند افزایش آن نشان می‌دهد خانوارهای روستایی بیش از خانوارهای شهری تورم را لمس می‌کنند.

هزینه‌های باورنکردنی زندگی روستایی / تورم روستا بیشتر است یا شهر؟

 به گزارش اقصاد 100 هر چند هزینه زندگی در روستاها پایین تر از شهرهاست اما به همان میزان ، امکان یافتن شغل و داشتن درآمد در این مناطق نیز کمر از شهرهاست.

 به این ترتیب عکس آنچه تصور می‌شود تورم  افزایش هزینه‌های زندگی خانوارهای روستایی را بیش از خانوارهای شهری متاثر می‌کند .

 کمبود شغل و محدودیت درآمد و یافتن فرصت‌های بهتر برای زندگی مهمترین دلایل مهاجرت از روستاها در ایران هستند. حالا آمارها گواه آن هستند که سن خانوارهای روستایی در کشور بالاست و اغلب جوانان ترجیح می‌دهند کاری جز کشاورزی را برای خود برگزینند.

 بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران متوسط هزینه کل خانوارهای روستایی در سال 1401 افزایشی معادل با 51.9 درصد را نسبت به سال پیش از آن تجربه کرده است. هزینه کل یک خانور روستایی در این دوره زمانی برابر با 78 میلیون و 859 هزار تومان بوده است.

میزان افزایش هزینه برای خانوارهای شهری در این دوره زمانی 48.3 درصد گزارش شده است. به عبارت دیگر هزینه خانوارهای شهری در سال 1401 برابر با 137 میلیون و 146 هزار تومان بوده که رشد کمتری را در قیاس با خانوارهای روستایی در یک سال تجربه کرده است.

 این وضعیت در سال 1400 نیز به چشم می‌خورد. هزینه خانوار روستایی در این سال نیز 52.4 درصد نسبت به سال 1399 افزایش یافت این در حالی است که میزان افزایش هزینه خانوارهای شهری 48.9 درصد بوده است.

 به عبارت دیگر سال‌های استقرار دولت سیزدهم برای خانوارهای روستایی با گشایش همراه نبوده است .



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما