شلیک افزایش نرخ ارز به جامعه / فنر بحران های اجتماعی در آستانه رها شدن

التهاب بازار ارز به هر علتی که رخ داده باشد، زندگی ضعیف ترین افراد را تبدیل به منظره ای از ضایعات انسانی می کند. نوسانات ارزی نوسانات جسمانی، نوسانات روانی و نوسانات خانوادگی در پی خواهد داشت. قیمت کنونی زیستن با خیزش ارز بالاتر می رود و منجر به حالت ذهنی و روانی بیچاره تر شدن اقشار می شود. که مفهوم آن گرسنه تر شدن، بیمارتر شدن، عصبانی تر شدن و در نهایت معترض تر شدن افراد می شود.

شلیک افزایش نرخ ارز به جامعه / فنر بحران های اجتماعی در آستانه رها شدن

به گزارش اقتصاد 100، آبان 1401 نرخ دلار دوباره افزایشی شده است و این رشد نرخ ارز از نگاه کارشناسان برجسته اقتصادی کشور مسیر افزایش را طی خواهد کرد و این یعنی افزایش گرانی بر زندگی گران گذشته مردم ایران و شیوع آسیب های اجتماعی که هر کدام چون بمبی وسط جامعه ایران منفجر خواهند شد و ترکش هایشان بخشی از اقشار جامعه و در ادامه کل کشور را درگیر خواهد کرد. نرخ دلار در ایران طی روزهای گذشته مسیر پر سرعت افزایش را در پیش گرفته است.همواره با افزایش نرخ ارز در ایران، قیمت‌ها  روند صعودی می گیرند؛ از کالاهای وارداتی که چند ماه قبل وارد کشور شده‌اند تا کالاهای تولید داخل با گرانی مواجه می‌شوند. هر چقدر هم این افزایش نرخ ارز بیشتر باشد، گرانی های نجومی میان کالاها بیشتر دیده می شود. واقعیت این است که تغییرات نرخ ارز در ایران به طور مستقیم بر زندگی و معیشت مردم اثر دارد؛ موضوعی که در میان‌مدت منجر به ایجاد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.آنچه واضح است اینکه افزایش قیمت دلار به معنی کاهش ارزش پول داخلی است و همین نکته است  افزایش نرخ تورم آینده را نگران کننده می کند.

افزایش نرخ دلار و موج تعدیل نیرو و بیکاری

افزایش قیمت ارز بعد از مدتی منجر به افزایش بیکاری می شود زیرا شرکت های کوچک ، کارگاه ها ، تولیدی ها بخصوص در بخش خصوصی با کاهش درآمد مواجه می شوند و تعدیل نیروها شکل می گیرد. بیکاری معیشت زندگی افراد را نشانه می گیرد و در نهایت اعتراضات به نبود سطح مناسب معیشت شروع می شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه سرعت افزایش نرخ دلار با همسانی با حقوق و دستمزدهای از قبل تعیین شده قشر بزرگ کارگر و کارمند کشور ندارد درصورتی که افزایش قیمت‌ها کمتر از سطح دستمزدها باشد، قدرت خرید خانوار نیز کاهش پیدا خواهد کرد. نوسانات قیمتی ارز و همچنین افزایش قیمت آن، اثری منفی بر قدرت خرید واقعی خانوارهایی می گذارد که همین الان نیز در تنگنای تامین معیشت خود قرار دارند. در واقع میزان افزایش قیمت‌ها بیش از افزایش سطح دستمزدها می شود.این اثر همگن نبوده و برای بخش‌های مختلف متفاوت خواهد بود ولی به مرور در زاویای همه اقشار کشور تاثیر منفی خود را خواهد گذاشت.

مهمترین آثار تکانه های اقتصاد بر افزایش آسیب های اجتماعی

آنچه روشن است این است که با افزایش نرخ ارز آنهم با چنین سرعتی در کشور ، پدیده‌های اجتماعی نظیر جرم،فساد و  مصرف مواد مخدر بیشتر و گسترده تر می شود. همچنین مولفه‌های اقتصادی، چون بیکاری، تورم، رکود و فقر و نابرابری، از عوامل تعیین‌کننده گسترش آسیب‌های اجتماعی است.

به طور کل ، مهم‌ترین آثار تکانه‌های اقتصاد بر آسیب‌های اجتماعی در اقتصاد ایران  بیکاری، تورم و رکود است و در ادامه گسترش طلاق و اعتیاد و جرم است.

هشدار کارشناسان نسبت به عواقب تورم و گرانی

فعالان اقتصادی طی هفته‌های گذشته بارها نسبت به خطرات قطعی اینترنت و اثرات حاصل از آن برای کسب و کارها هشدار داده بودند. موضوعی که از آن به‌عنوان شوک سوم پس از تحریم‌ها و کرونا برای اقتصاد بیمار ایران نام برده شد. در عین حال، کارشناسان از کاهش فروش، افزایش تعدیل نیرو در صنایع، احتمال ورشکستگی گسترده ابراز نگرانی کرده بودند.

فروپاشی اجتماعی با افزایش نرخ ارز

التهاب بازار ارز به هر علتی که رخ داده باشد، زندگی ضعیف ترین افراد را تبدیل به منظره ای از ضایعات انسانی می کند. نوسانات ارزی نوسانات جسمانی، نوسانات روانی و نوسانات خانوادگی در پی خواهد داشت.  قیمت کنونی زیستن با خیزش ارز بالاتر می رود و منجر به حالت ذهنی و روانی بیچاره تر شدن  اقشار  می شود. که مفهوم آن گرسنه تر شدن، بیمارتر شدن، عصبانی تر شدن و در نهایت معترض تر شدن افراد می شود.

آخرین آمار تورم مواد غذایی

مرکز آمار 13 آبان ماه سال 1401 تورم مواد غذایی را اینگونه اعلام کرده است.

در یک سال گذشته برنج ۱۳۸ درصد، مرغ با ۱۲۱ درصد و روغن مایع با ۲۸۹ درصد افزایش قیمت داشته اند.

تورم مواد غذایی

میزان گرانی برخی از این اقلام نسبت به مهر سال گذشته افزایش پیدا کرده است. براساس گزارش ها روغن مایع ۲۸۹ درصد، سیب زمینی ۱۵۳ درصد، ماکارونی ۱۳۸ درصد،رشته آش ۱۰۶ درصد، رب گوجه ۸۳ درصد، قند ۸۱ درصد، برنج ۱۳۸ درصد و مرغ با ۱۲۱ درصد رکورد دار گرانی ها بودند.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

تک نرخی شدن قیمت ارز به سود معیشتِ شهروندان است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما