مقایسه باورنکردنی بودجه‌ کانون پرورش فکری با گشت ارشاد

در سال جاری بودجه گشت ارشاد معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده و این رقم معادل ۲.۵ برابر بودجه اورژانس کشور، ۲ برابر بودجه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ۱.۵ برابر بودجه دانشگاه صنعتی شریف است. با وجود این بودجه اندک آیا می‌توان انتظار داشت که سینما و کتابخانه‌های کانون در عرصه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان کشور به طور ویژه نقش‌آفرینی کند؟

مقایسه باورنکردنی بودجه‌ کانون پرورش فکری با گشت ارشاد

در هفته‌های گذشته درخواست وزارت ارشاد برای تعطیلی کتابخانه‌های کانون پرورش فکری به بهانه «زیان‌ دهی»، بسیاری از فعالان ادبیات کودک و چهره‌های فرهنگی را در شوک فروبرد. کانون پرورش فکری از زمان تاسیس خود در دهه چهل به عنوان یک  سازمان ناسودبر و فرهنگی و هنری به ثبت رسید. بدین ترتیب، کتابخانه‌های کودک و سیار در کنار سینماهای کانون بازوهای فکری و فرهنگی این نهاد غیرانتفاعی را در برگرفت.  

پیشنهاد وزارت ارشاد و ضعیف شدن کتابخانه‌های کانون گامی برای نابودی سینمای کودک‌ونوجوان است. اگر تولیدات کانون در عرصه‌های فرهنگی روزبه‌روز ضعیف شوند میزان اثرگذاری بر نسل‌های جدید و شناخت نیازهای تازه آن‌ها از دست می‌رود. ضعف مدیریت و نشناختن نیازهای نسل امروز باعث و بانی این پیشنهاد وزارت ارشاد شده است. چرا که خالی شدن عرصه فرهنگی از تولیدات فاخر بومی گامی برای واگذاری آین عرصه به بازارهای سرگرمی‌ساز و جذابیت‌زای جهانی است.

پاک کردن صورت مسئله و واگذاری بال‌های کانون به سایر نهادها چیزی جز ایجاد خسارت فرهنگی به ویژه در رابطه با کودکان و نوجوانان را در بر ندارد. باید به جای حذف بخش‌هایی از این کانون اثرگذار به دنبال آسیب‌شناسی اتفاقاتی باشیم که کانون را از عرصه اجتماع و فرهنگ کودکان کنار گذاشت. چه اتفاقی افتاد که موفقیت سینمای کانون با نمونه‌هایی نظیر "باشو غریبه کوچک"، "خانه دوست کجاست؟" و ... دیگر تکرار نشد؟ چرا سرمایه‌گذاری کانون در عرصه سینما دیگر چهره‌های شاخصی چون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، امیرنادری، کیومرث پوراحمد و ... را تحویل اجتماع نداد؟

از یاد نبریم که جمعی بزرگ از شاعران و نویسندگانی و هنرمندانی، چون هوشنگ مرادی کرمانی و مصطفی رحماندوست، هنرمندانی، چون نورالدین زرین کلک، فرشید مثقالی، علی اکبر صادقی و... بسیاری دیگر نیز به مدد سرمایه‌گذاری کانون در عرصه هنر ایران طلوع کردند و آثار فراوانی از خود برجای نهادند.

مقایسه کانون پرورش با کانون‌های مذهبی

در سال جاری بودجه گشت ارشاد معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده و این رقم معادل ۲.۵ برابر بودجه اورژانس کشور، ۲ برابر بودجه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ۱.۵ برابر بودجه دانشگاه صنعتی شریف تعیین شده است. 

بنابراین  و در حالی از زیان‌ده بودن و عدم سوددهی کانون پرورش فکری کودکان سخن گفته می‌شود که مجموع ۴۳ دستگاه مذهبی در بودجه سال ۱۴۰۰رقم ۷۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه گرفتند که سهم برخی از آن‌ها به طور جداگانه بیشتر از بودجه سازمان‌هایی، چون ستاد کل بحران کشور بود.

گل سرسبد رشد بودجه در یک سال هم صداوسیما بود که طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه آن حدود ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و البته میزان بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۰، برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشدی ۵۶ درصدی تنها در بودجه یک سال صداوسیما از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است و فراموش نکنیم که صداوسیما بار‌ها نیز با مجوز‌های مربوطه از صندوق ذخیره ارزی نیز برداشت داشته است.

درحالی که از میزان سودآوری سازمان صداوسیما و نهادهای اینچنیتنی سوال نمی‌شود چرا باید به بهانه زیان‌دهی قید دست‌کم یک‌هزار کتابخانه و سه هزار نیروی انسانی آین کانون فرهنگی را بزنیم؟ آنهم با وجود کارنامه درخشان این کانون.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما