نگاهی به قوانین قضائی و شهروندی در ایران

حق آب و غذا در حقوق شهروندی جمهوری اسلامی / تورم 71 درصدی مواد غذایی در پاییز 1401

اقتصاد 100 در بخش جامعه خود مروری بر قوانین قضائی و شهروندی ایران دارد و قصد از انتشار این قوانین ، آگاهی بخشی و افزایش سواد حقوقی جامعه ایرانی است. در این گزارش نگاهی به شرایط معیشت و زیست مردم ایران در پاییز 1401 داریم و در ادامه مروری بر حق آب و غذا در حقوق شهروندی جمهوری اسلامی خواهیم داشت.

حق آب و غذا در حقوق شهروندی جمهوری اسلامی / تورم 71 درصدی مواد غذایی در پاییز 1401

اقتصاد 100: متوسط بارندگی ها در سال آبی گذشته، میزان بارندگی در ایران نسبت به متوسط بلندمدت، 24 درصد کمتر بوده است و در سال آبی قبل از آن بارندگی حدود 30 درصد کمتر از متوسط بلند مدت بوده؛ این یعنی ایران دو سال آبی دچار خشکسالی را پشت سر گذاشته و اکنون هم وارد وضعیت خشکسالی برای سومین سال متوالی شده است چراکه میزان بارندگی مهر ماه 59 درصد از متوسط بلند مدت کمتر بوده و پیش بینی می شود تا پایان پاییز، میانگین کل بارندگی های کشور بین 50 تا 60 درصد از متوسط بلند مدت کمتر باشد.

اکنون ظرفیت وزارت نیرو برای 132 شهر ایران برنامه اضطراری مدیریت آب شرب در نظر دارد. یکی از این برنامه ها، ارائه هشدار و سپس قطع آب مشترکانی است که خارج از الگوی تعیین شده مصرف می کنند که در همین راستا در هفته های گذشته، آب 2800 مشترک بد مصرف در تهران قطع شده است.

از سویی دیگر، تورم مواد غذایی نیز  به ۷۱ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها عدد ۷۰٫۷ واحد درصد و شاخص سالانه آن رقم ۵۹٫۶ واحد درصد را نشان می دهند. بدین ترتیب شهروندان برای خرید مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات نسبت به مهر ۱۴۰۰ به‌طور میانگین باید ۷۰٫۷ واحد درصد پول بیشتری بپردازند.

جزئیات ماده 2 بخش الف منشور حقوق شهروندی ایران

این ها در حالی هستند که در ماده 2 بخش الف منشور حقوق شهروندی که مربوط است به حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، ذکر شده است که شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملی، شرایط زیست محیطی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.

حقوق شهروندی، ضمانت اجرایی دارد و در صورتی که شخصی بخواهد به حق قانونی اش برسد، می تواند از مجاری قانونی اقدام کند.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما