هر 4.4 ثانیه یک کودک یا نوجوان جان خود را از دست می دهد / مرگ 59 میلیون کودک در جهان تا 8 سال آینده

اقتصاد100: بر اساس گزارش جداگانه سازمان ملل متحد، 1.9 میلیون نوزاد دیگر در همان دوره به طرز غم انگیزی مرده به دنیا آمدند.

هر 4.4 ثانیه یک کودک یا نوجوان جان خود را از دست می دهد / مرگ 59 میلیون کودک در جهان تا 8 سال آینده

به گزارش خبرنگار اقتصاد100: بر اساس آخرین آمار منتشر شده، تخمین زده می شود که 5 میلیون کودک قبل از پنج سالگی جان خود را از دست داده اند و 2.1 میلیون کودک و نوجوان دیگر بین 5 تا 24 سال جان خود را در سال 2021 از دست داده اند.

همچنین در گزارش جداگانه‌ای که امروز در رسانه های خارج از کشور منتشر شد ه است، این گروه دریافتند که 1.9 میلیون نوزاد در همان دوره مرده به دنیا آمده‌اند. متأسفانه، بسیاری از این مرگ‌ها می‌توانست با دسترسی عادلانه و مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت مادر، نوزاد، نوجوان و کودک جلوگیری شود.

درباره این مسئله ویدیا گانش، مدیر بخش تجزیه و تحلیل داده ها، برنامه ریزی و نظارت یونیسف می گوید: هر روز، تعداد زیادی از والدین با آسیب از دست دادن فرزندان خود، گاهی اوقات حتی قبل از اولین نفسشان مواجه می شوند. چنین تراژدی گسترده و قابل پیشگیری هرگز نباید به عنوان اجتناب ناپذیر پذیرفته شود. پیشرفت با اراده سیاسی قوی تر و سرمایه گذاری هدفمند در دسترسی عادلانه به مراقبت های بهداشتی اولیه برای هر زن و کودک امکان پذیر است.

از سال 2000، این گزارش‌ها پیامدهای مثبتی را با خطر کمتر مرگ و میر در همه سنین در سطح جهان نشان می‌دهد. نرخ جهانی مرگ و میر زیر پنج سال از آغاز قرن 50 درصد کاهش یافته است، در حالی که نرخ مرگ و میر در کودکان بزرگ‌تر و جوانان 36 درصد کاهش یافته است. و نرخ مرده زایی 35 درصد کاهش یافت. این را می توان به سرمایه گذاری های بیشتر در تقویت سیستم های بهداشت اولیه به نفع زنان، کودکان و جوانان نسبت داد.

با این حال، از سال 2010، دستاوردها به طور قابل توجهی کاهش یافته است و 54 کشور از دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای مرگ و میر زیر پنج سال کوتاهی خواهند کرد. آژانس‌ها هشدار می‌دهند که اگر اقدام سریع برای بهبود خدمات بهداشتی انجام نشود، تقریباً 59 میلیون کودک و نوجوان قبل از سال 2030 خواهند مرد و نزدیک به 16 میلیون نوزاد در اثر مرده‌زایی از دست خواهند رفت.

دکتر انشو بانرجی، مدیر بخش مادر، نوزاد و کودک در سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید: «به شدت ناعادلانه است که شانس بقای یک کودک را فقط بر اساس محل تولد او شکل دهد، و چنین نابرابری های گسترده ای در دسترسی آنها به خدمات بهداشتی نجات دهنده وجود دارد. کودکان در همه جا به سیستم های مراقبت های بهداشتی اولیه قوی نیاز دارند که نیازهای آنها و خانواده هایشان را برآورده کند، به طوری که مهم نیست در کجا متولد می شوند و باید بهترین شروع و امید به آینده را داشته باشند."

این گزارش ها نشان می دهد که کودکان همچنان با شانس های متفاوتی برای بقا بر اساس محل تولدشان روبرو هستند و کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوبی سنگین ترین بار را بر دوش دارند. اگرچه کشورهای جنوب صحرای آفریقا تنها 29 درصد از تولدهای زنده در جهان را داشتند، اما این منطقه 56 درصد از کل مرگ و میرهای زیر پنج سال در سال 2021 و جنوب آسیا 26 درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص دادند. کودکان متولد شده در جنوب صحرای آفریقا 15 برابر بیشتر از خطر برای کودکان در اروپا و آمریکای شمالی در معرض بالاترین خطر مرگ در دوران کودکی در جهان قرار دارند

مادران در این دو منطقه نیز از دست دادن دردناک نوزادان در اثر مرده زایی را با نرخ استثنایی تحمل می کنند، به طوری که 77 درصد از کل مرده زایی در سال 2021 در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا اتفاق افتاده است. تقریبا نیمی از مرده زایی ها در جنوب صحرای آفریقا اتفاق افتاده است. خطر مرده به دنیا آمدن یک زن در جنوب صحرای آفریقا هفت برابر بیشتر از اروپا و آمریکای شمالی است.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما