چطور کد پستی را در سامانه املاک برای دسته چک خود ثبت کنیم؟
اقتصاد 100- ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان از دی ماه ۱۴۰۳ برای صدور دسته چک الزامی شده است؛ در این گزارش، مراحل صحیح ثبت اطلاعات و ارتباط آن با قوانین جدید بانکی را توضیح دادهایم.
با توجه به تغییرات جدیدی که در دیماه ۱۴۰۳ در قوانین بانکی و مالی ارائه شده است، ثبت اطلاعاتی مانند کد پستی و کد ملی در سامانه املاک و اسکان برای دسترسی به خدماتی همچون دریافت دسته چک الزامی شده است. اما چگونه میتوان این اطلاعات را در این سامانه ثبت کرد و از صحت آن اطمینان حاصل نمود؟
سامانه املاک و اسکان چیست؟
شاید ابتدا از خود بپرسید که سامانه املاک و اسکان چیست و چرا ثبت کد پستی در آن اهمیت دارد؟ این سامانه برای جمعآوری اطلاعات ملکی و مسکونی کشور طراحی شده است و افراد میتوانند مشخصات محل سکونت خود را در آن ثبت یا بهروزرسانی کنند. سرپرستان خانوار موظف هستند تا کد پستی محل سکونت خود را به نشانی اینترنتی https://amlak.mrud.ir ارسال نمایند.
از تاریخ ۳۰ دیماه ۱۴۰۳، بهمنظور بهرهمندی از خدمات بانکی مانند درخواست دسته چک، ثبت اطلاعات در سامانه املاک الزامی شده است. پس از اطمینان از تطابق اطلاعات، میتوانید به بانک مراجعه و درخواست دسته چک ارائه کنید.
ارتباط سامانه املاک و اسکان با صدور دسته چک
در قوانین جدید، صدور دسته چک صیادی توسط بانکها تنها پس از تایید و ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان صورت میگیرد. اگر کد ملی و کد پستی متقاضی در سامانه بانکی با اطلاعات سامانه املاک مطابقت نداشته باشد، درخواست به صورت سیستمی رد خواهد شد.
این اقدام برای ارتقای شفافیت مالی و احراز محل سکونت افراد انجام شده است. لذا متقاضیان صدور دسته چک باید اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان بهروز کنند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
مراحل ثبت کد پستی در سامانه املاک
برای ثبت کد پستی جهت صدور دسته چک، مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله شرح۱ | بازدید از نشانی اینترنتی https://amlak.mrud.ir و ورود به سامانه. |
۲ | ورود به بخش "ورود افراد حقیقی به دولت من". در این مرحله، شماره تلفن همراه و کد امنیتی را وارد کنید. |
۳ | دریافت کد تایید از طریق پیامک و وارد کردن آن در سامانه. |
۴ | مشاهده و تایید اطلاعات ثبتشده مربوط به آدرس و کد پستی. در صورت نیاز، اطلاعات را بهروزرسانی کنید. |
۵ | انتخاب گزینه "تایید" برای تکمیل مراحل ثبت کدپستی. در صورت عدم تطابق اطلاعات، گزینه "عدم تایید" را انتخاب کرده و آن را اصلاح کنید. |
نحوه یافتن کد پستی
اگر کد پستی محل سکونت خود را نمیدانید، در صفحه نمایش اطلاعات، گزینه "یافتن کد پستی" را انتخاب کنید. با این کار به سامانه اداره پست هدایت شده و میتوانید کدپستی صحیح محل سکونت خود را دریافت کنید.
سوالات متداول
تاییدیه کد پستی برای دسته چک چگونه دریافت میشود؟
برای دریافت تاییدیه، وارد سامانه املاک و اسکان شوید، اطلاعات محل سکونت خود را بررسی کنید و در صورت صحت، گزینه "تایید" را انتخاب نمایید.
آیا دریافت دسته چک بدون ثبت اطلاعات در سامانه امکانپذیر است؟
خیر، از دیماه ۱۴۰۳ دریافت دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان است.
چه مدارکی برای ثبت کد پستی در سامانه املاک نیاز است؟
برای این کار به شماره موبایل ثبتشده به نام خود و آدرس محل سکونت نیاز دارید.