فوری / مقصر اصلی ترافیک تهران در تمام ساعات شبانه روز مشخص شد
اقتصاد 100- حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران، با همیشگی شدن ترافیک در معابر پایتخت مخالف است و معتقد است که تحلیل ترافیک باید بهصورت جامع و کلان انجام شود.
حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران، با اشاره به وضعیت ترافیکی پایتخت و دادههای سامانههای مسیریاب و دوربینهای نظارتی، تأکید میکند که همچنان قلههای ترافیکی صبحگاهی و عصرگاهی در تهران وجود دارد. او توضیح میدهد که تغییرات در ساعت اتمام کار ادارات دولتی به ساعت ۱۴ باعث شده که فرآیند ترافیک عصرگاهی کمی زودتر آغاز شود. همچنین، برادران میافزاید که افزایش هزینههای حملونقل باعث شده خانوادهها به استفاده از سفرهای مشترک با دانشآموزان و دانشجویان روی آورند، اما این تغییر رفتار موجب کاهش استفاده از سرویسها و افزایش سفرهای تکسرنشین یا دونفره شده است. این تغییرات بهویژه در نیمه دوم سال، باعث افزایش ترافیک در ساعات شلوغ روز شده است.
او همچنین از ظهور یک قله ترافیکی جدید بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ خبر میدهد که ناشی از تعطیلی ادارات و افزایش سفرهای غیرکاری مانند خرید، تفریح و درمان است. علاوه بر این، برادران اشاره میکند که در ساعات ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ نیز ترافیک سنگینی در مسیرهای غربی شهر تهران مشاهده میشود.
در این بین، سرهنگ علیاصغر شریفی، رئیس مرکز جامع اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ، به افزایش خودروهای پلاک تهران اشاره میکند و معتقد است که این خودروها بهویژه از پلاک شهرستانها، سهم زیادی در افزایش حجم ترافیک دارند. وی همچنین بر این نکته تأکید میکند که بسیاری از خودروهای فرسوده از رده خارج نمیشوند و همچنان در معابر تردد میکنند.
شریفی همچنین به اهمیت دسترسی به حملونقل عمومی اشاره دارد و معتقد است که کمبود ناوگان حملونقل عمومی یکی از دلایل اصلی افزایش ترافیک در تهران است. او همچنین توضیح میدهد که بهدلیل تغییر سبک زندگی مردم و آغاز ترافیک از ساعات اولیه صبح تا دیروقت، معابر تهران به طور مستمر درگیر ترافیک هستند و اجرای طرحهای محدودکننده آلودگی هوا و طرح زوج و فرد نیاز به بازنگری دارند.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، نیز به یکی از مشکلات اصلی ترافیکی تهران یعنی ورود خودروهای پلاک شهرستان به پایتخت اشاره کرده و از افزایش این خودروها در تهران ابراز نگرانی میکند. او تأکید دارد که این خودروها بهویژه برای مسافرکشی وارد تهران میشوند و مشکلات زیادی در ترافیک ایجاد میکنند. مظفر میگوید برای رفع این معضل، لازم است که مجلس قانونی تصویب کند که تردد این خودروها را محدود کرده و نیروی انتظامی را قادر سازد تا جریمههای مناسب را اعمال کند.
این اظهارات بهطور کلی نشاندهنده پیچیدگیهای ترافیکی تهران و نیاز به برنامهریزیهای جامع برای کاهش بار ترافیک و بهبود حملونقل عمومی در این کلانشهر است.