درآمدزایی پایدار با ایجاد آکادمی و پرورش بازیکنها

مهدی مرادی| عضو بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی
منابع درآمدزایی باشگاههای ورزشی به دو دستهی پایدار و ناپایدار تقسیم میشوند.
باشگاه وقتی تبدیل به بنگاه میشود، برای اینکه بتواند روی پای خود بایستد، باید منابع درآمدزایی پایدار داشته باشد.
یکی از شیوههای درآمدزایی پایدار ایجاد آکادمی و پرورش بازیکنها در سنین پایه است.
برای مثال آکادمی آژاکس آمستردام، آکادمی لاماسیای باشگاه بارسلونا یا لیگ پرتغال سعی میکنند بازیکنان را در سنین پایه کشف کنند و پرورش دهند تا در نهایت از طریق فروش آنها درآمدزایی کنند.
این آکادمیها با جذب جوانان مستعد ناشناخته از سراسر دنیا و تربیت آنها از سنین کم و در نهایت فروش این بازیکنها به لیگهای معتبر دنیا، سالانه صاحب سودهای هنگفتی میشوند.
طبق بررسیهای انجام شده، لیگ پرتغال در سال ۲۰۱۷ تنها در یک فصل حدود ۷۲ میلیون یورو بابت خرید بازیکن هزینه کرده است و در همان فصل نیز با فروش بازیکنان به لیگهای معتبر دنیا حدود ۳۰۴ میلیون یورو به دست آورده است، یعنی عملا لیگ پرتغال توانسته است از طریق خرید و فروش بازیکن در یک فصل ۲۳۲ میلیون یورو سود کند.
بررسی لیگ برتر فوتبال ایران در سالهای اخیر نشان میدهد که با وجود شرایط مطلوب برای درآمدزایی با توجه به تعادل رقابتی مناسب، همچنان از لحاظ اقتصادی در شرایط دشواری به سر میبرد و از لحاظ درآمدزایی، لیگ و باشگاههای فوتبال در جایگاه مناسبی نیستند.
شیوههای درآمدزایی پایدار و ناپایدار باشگاههای ورزشی در ایران نیازمند آسیب شناسی و شفافسازی است.
این روزها که باشگاههای ما از کمبود منابع مالی رنج میبرند باید با نگاه جدی و کارشناسی به رفع موانع درآمدزایی در این زمینه پرداخت.