به گزارش اقتصاد 100،

خودروهای اقتصادی دولت رئیسی در افغانستان اقتصادی است

اقتصاد100: خودروهایی که هم اکنون وارد شده یا در کشور موجود است و همه جای دنیا آن را خودرو اقتصادی می دانند، برای ما خودرو لوکس به حساب می آید چرا که اگر خودرو اقتصادی باشد، یک کارگر باید در مدت یک سال توانایی خرید آن را داشته باشد. خودرو النترا که در همه جای دنیا به عنوان خودرو اقتصادی معروف است، آخرین قیمت آن در 7 دی ماه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است فلذا این خودرو برای آن کسی که پایه حقوق او ماهی 100 میلیون تومان است و باید هزینه های اجاره مسکن، خورد و خوراک و آموزش را نیز متقبل شود، اقتصادی محسوب نمی شود.

خودروهای اقتصادی دولت رئیسی در افغانستان اقتصادی است

اقتصاد100: سخنگوی وزارت صمت در گفتگوی اخیر خود، به اسامی خودروهای وارداتی اقتصادی با سقف قیمت ۱۰ هزار یورو اشاره کرده است و طبق گفته‌های او، تاکنون ۱۲ شرکت جواز واردات خودرو را دریافت کرده‌اند و لیست درخواست واردات همچنان باز است. اکثر خودروهای وارداتی متعلق به برندهای کره‌ای، ژاپنی و چینی هستند، اما نام برندهای اروپایی نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود. طبق اظهارات سخنگوی وزارت صمت، خودروهایی نظیر چانگان CS35، میتسوبیشی میراژ، MG 3، MG 6، هیوندای i10، هیوندای اکسنت، سیتروئن C3 و همین‌طور محصولی از کمپانی فولکس‌واگن (به احتمال زیاد، سئات) به زودی به عنوان خودروهای اقتصادی جدید وارد کشور می‌شوند.

خودروهای دیگری همچون کیا سونت، هیوندای ونیو، هیوندای آئورا، هاچبک پولو فولکس واگن، رنو ترایبر، رنو سیمبل، رنو کایگر، نیسان مگنایت، سوئیت DX3، ویچای U70 همگی قیمتی پایین تر از ۱۰ هزار یورو داشته و می توانند به عنوان محصولات اقتصادی وارد کشور شوند.

این در حالی است که با توجه به نرخ ارز این خودرو ها به هیچ عنوان برای عموم مردم جامعه اقتصادی محسوب نمی شوند و معلوم نیست که چرا دولت این خودروها را اقتصادی اعلام کرده است.

رامین نعمتی کارشناس فروش خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد100، درباره این مسئله که خودروهای اقتصادی که دولت از آن می گوید آیا واقعا اقتصادی است اظهار کرد: در حال حاضر تنها چیزی که در این خودروها می تواند اقتصادی باشد، فقط قیمت سوخت مصرفی آنها است. خودرو اقتصادی در جهان یک تعریفی دارد و به این معنا است که افراد در طبقات متوسط و ضعیف جامعه با حقوق پایین بتوانند این خودروها را خریداری کنند.

او ادامه می دهد: امروز یک کارگر با پایین ترین حقوق در اروپا ساعتی 15 یورو دریافت می کند که به عبارتی در ماه بین 2000 الی 2500 یورو حقوق ماهانه دریافت می کنند که با آن می توانند در مدت 6 ماه، یک خودرو خریداری کنند. این موضوع در جوامع پیشرفته اتفاق می افتد.

نعمتی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها در حال نرمال افراد بین ده ماه تا یک سال می توانند برای خود خودرویی خریداری کنند تصریح کرد: البته خودروهای اقساطی نیز وجود دارد که این اقساط بدون بهره بوده و نهایتا اگر شما خودرو با اقساط پنج ساله نیز خریداری کنید تنها 2 الی 3 درصد روی مبلغ آن افزوده می شود. فلذا به این خودرو می توان خودرو اقتصادی گفت.

این کارشناس خرید و فروش خودرو ادامه می دهد: پایه حقوق در ایران را اگر 6.5 میلیون تومان در نظر بگیریم یک فرد در نهایت 80 میلیون در یک سال بدست می آورد که در بازار خودرو عملا شما هیچ خودرویی با این قیمت پیدا نمی کنید و حتی موتور سیکلت هم به زور می توانید خریداری کنید کمااینکه موتوری که امروز قشر زیادی از افرادی که با موتور سیکلت کار می کنند 125 CG که هم اکنون 40 میلیون تومان قیمت دارد. یعنی اگر افراد هیچ مصرفی از حقوقشان نداشته باشند و تورم موجود را نیز حساب کنیم، یک شخص بعد 6 ماه تنها می تواند یک موتور CG خریداری کند.

نعمتی تاکید کرد: خودروهایی که هم اکنون وارد شده یا در کشور موجود است و همه جای دنیا آن را خودرو اقتصادی می دانند، برای ما خودرو لوکس به حساب می آید چرا که اگر خودرو اقتصادی باشد، یک کارگر باید در مدت یک سال توانایی خرید آن را داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: خودرو النترا که در همه جای دنیا به عنوان خودرو اقتصادی معروف است، آخرین قیمت آن در 7 دی ماه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است فلذا این خودرو برای آن کسی که پایه حقوق او ماهی 100 میلیون تومان است و باید هزینه های اجاره مسکن، خورد و خوراک و آموزش را نیز متقبل شود، اقتصادی محسوب نمی شود.

این کارشناس فروش خودرو در پاسخ به این سوال که چرا دائم دولت تاکید می کند که ما خودروی اقتصادی وارد کرده ایم تشریح کرد: متاسفانه دولت به مسائل خیلی عجیب نگاه می کند. برای مثال رسانه دولت روز گذشته اعلام کرد که مرغ در ایران، ارزان تر از اروپا و آمریکا است اما این را حساب نمی کند که حقوق یک کارگر در آن کشورها چقدر است کمااینکه همه چیز در زندگی ما حتی خدمات نیز به دلار حساب می شود اما ما ریال دریافت می کنیم و همین مسئله سطح زندگی ما را پایین آورده است.

نعمتی در پایان با تاکید بر این مسئله که مسئولین در زمینه ارزان بودن اجناس و خودروهای اقتصادی حقیقت را  نمی گویند افزود: خودروهایی که وارد کرده اند اقتصادی است اما نه در ایران بلکه در خارج از مرزهای کشورمان این خودروها اقتصادی حساب می شوند ولو اینکه شما اگر کشور جنگ زده ای مثل امارت اسلامی افغانستان را در نظر بگیرید این خودروها در آنجا اقتصادی هستند اما در ایران فقط سوختشان اقتصادی است. یعنی شما یک خودرو لندکروز را در افغانستان با 20 تا 30 هزار دلار خریداری می کنید که حداقل برای خرید آن در ایران باید 11 الی 12 میلیارد هزینه کنید.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما