به گزارش اقتصاد 100،

زنگ خطر برای جاده های کشور / هرج و مرج در حمل و نقل با گرمایش زمین

در حال حاضر در کشورهای مختلف سیاست جدید حفاظت از جاده ها باید نسبت به تغییرات آب و هوایی طراحی شود. تغییر اقلیم یک واقعیت است و ضروری است که بزرگراه ها برای آن آماده شوند.

زنگ خطر برای جاده های کشور / هرج و مرج در حمل و نقل با گرمایش زمین

به گزارش خبرنگار اقتصاد 100،  گرمایش زمین که در حال خفه کردن زمین است باعث هرج و مرج حمل و نقل شده است. خطوط راه‌آهن منحرف شده، باندهای فرودگاه از کار افتاده و جاده‌های کلیدی تخریب شده‌اند.گرمای زمین این رخدادها را در قاره اروپا، آمریکا، استرالیا، چین و آفریقا رخ داده است. با افزایش متوسط دما و موج های گرما بیشتر و شدیدتر، زیرساخت ها و به ویژه جاده ها به طور فزاینده ای در برابر گرمایش جهانی آسیب پذیر می شوند به طوری که کارشناسان می گویند  تا سال 2080، امواج گرما حدود 92 درصد از کل آسیب‌های مخاطره‌آمیز را در بخش حمل‌ونقل اروپا به تنهایی تشکیل می‌دهد.

ایران از جمله کشورهایی است که وزارت راه و شهرسازی آن تاکنون تحقیقات جامعی در خصوص میزان تاثیرات و تخریب های گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بر خطوط هوایی و زمینی نداشته است. خطوط هوایی منظور باندهای فرودگاهی است که این تخریب ها می تواند به هواپیماها در زمان صعود و فرود ضربه بزنند و در خطوط دیگر حمل و نقل می توانند حادثه آفرینی های خطرناک تری داشته باشند . تحقیقات و بررسی در این خصوص باید جزوی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی ایران باشد زیرا شواهد نشانگر این است که کشور درگیری شدیدی با تغییرات اقلیمی پیدا کرده است.

ایمنی جاده ها و بزرگراه ها در خطر

با توجه به افزایش رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی ، باید زیرساخت های خود را تطبیق دهیم، زیرا بر ایمنی جاده ها نیز تأثیر خواهد گذاشت. تغییرات دما و بارندگی، همراه با رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات آب و هوایی، در همه جا تأثیر خواهد داشت و جاده ها و ایمنی بزرگراه ها از این قاعده مستثنی نیستند.

باران های سیل آسا و امواج گرما استحکام و سلامت آسفالت  را تحت تأثیر قرار می دهد. دولت ها باید به این موضوع آگاه باشند و بسیاری از استراتژی ها را برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی در بزرگراه ها ایجاد کنند.

تغییرات اقلیمی می‌تواند وخامت تخریب جاده ها را تسریع کند،خسارات شدید، وقفه در ترافیک و تصادفات را افزایش دهد که به نوبه خود می‌تواند بر فعالیت‌های اقتصادی در برخی مناطق تأثیر بگذارد.

تاثیر گرمای زمین بر آسفالت

ما نمی توانیم اثرات ناشی از گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بر جاده ها را نادیده بگیریم، زیرا رابطه بین محیط و تحرک جاده ای دو طرفه است. در همین راستا، طبق گزارشی که توسط انجمن روسازی آسفالت اروپا به پارلمان اروپا ارائه شده است، با توجه به این که خراب بودن آسفالت جاده ها می تواند باعث افزایش میزان انتشار CO2 از اگزوز خودروها شود، به ازای هر کیلوگرم CO2 منتشرشده در فرآیند تولید آسفالت برای روسازی یا بهسازی یک بزرگراه، می توان از انتشار 36 کیلوگرم CO2 ناشی از تردد خودروهایی که در آن بزرگراه حرکت می کنند، جلوگیری کرد. باید توجه داشت که CO2 مهمترین گاز گلخانه ای است و در فرآیند تولید آسفالت نیز به ناچار CO2 تولید می شود، اما اگر تولید آسفالت و روسازی یا بهسازی جاده ها به صورت مستمر انجام شود، در مجموع میزان انتشار CO2 بر اثر تردد خودروهای روی جاده های خراب بسیار کمتر از CO2 تولیدی در فرآیند ساخت آسفالت خواهد بود.

نهادهای نظارتی برای ایمنی جاده ها آماده شوند

نهادهای نظارت بر تغییرات آب و هوا که در ایران وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی ، سازمان محیط زیست ، به طور کل دولت است باید اهمیت بیشتری در مورد ایمنی جاده ها در این برهه درگیر شدن زمین با تغییرات اقلیمی داشته باشند.

در حال حاضر در کشورهای مختلف سیاست جدید حفاظت از جاده ها باید نسبت به  تغییرات آب و هوایی طراحی شود. تغییر اقلیم یک واقعیت است و ضروری است که بزرگراه ها برای آن آماده شوند.

 

 

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما