راز پنهان درد شکمی: آپاندیسیت است یا چیز دیگر؟

در ادامه مطلب به درد و درمان آپاندیس می پردازیم.

راز پنهان درد شکمی: آپاندیسیت است یا چیز دیگر؟

آپاندیس به‌عنوان یک عضو لوله‌ای‌شکل و کوچک، به روده بزرگ متصل است. اگر این ارگان ملتهب و عفونی شود، نیاز به درمان فوری دارد. زیرا خطر سوراخ یا منفجر شدن و خروج محتویات آن به داخل شکم وجود دارد. درمان اصلی، اغلب جراحی آپاندیس و حذف کامل آن است.

البته تجربه نشان داده است که همیشه احساس درد در قسمت پایین و سمت راست شکم نشانه آپاندیسیت (التهاب و عفونت آپاندیس) نیست. زیرا شکم ارگان‌های دیگری نیز دارد. به‌همین‌دلیل، پزشکان در زمان تشخیص دردهای شبیه آپاندیس، خطر بیماری‌های کلیوی، سندرم روده تحریک‌پذیر، سوءهاضمه یا حتی حاملگی خارج رحمی در زنان را نیز در نظر می‌گیرند.

اگر این درد بعد از گذشت مدت کوتاهی از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید. وی می‌تواند علائم شما را ارزیابی کرده و علت درد را تشخیص دهد.

راز پنهان درد شکمی: آپاندیسیت است یا چیز دیگر؟

چه زمانی بروز دردهای شبیه آپاندیس، نگران‌کننده است؟

از نظر اصول پزشکی، احساس درد شدید و ناگهانی در قسمت پایین و سمت راست شکم که در عرض 30 دقیقه بهبود نمی‌یابد، نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارد. به‌خصوص اگر علاوه‌بر درد، علائم زیر نیز وجود داشته باشند:

استفراغ مداوم

وجود خون در مدفوع

یبوست

حالت تهوع

تب

از دست دادن اشتها

خونریزی غیرطبیعی واژن

افزایش ضربان قلب

تورم شکم

زردی پوست

تنگی نفس

انواع دردهای شبیه آپاندیس

بنابراین، دردهای شبیه آپاندیس به دلایل مختلفی می‌توانند بروز کنند. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

کشیدگی عضلات شکم

این مساله می‌تواند در اثر فشار بیش‌ازحد به عضلات شکم بروز کند. معمولا با استراحت و انجام تمرینات کششی برطرف می‌شود.

یبوست

یبوست می‌تواند باعث احساس نفخ و درد مداوم در پهلو یا سراسر شکم شود. زیرا فرد نمی‌تواند مدفوع سفت را دفع کند.

سوءهاضمه

درد ناشی از سوءهاضمه معمولا در قسمت بالای شکم بروز می‌کند، اما ممکن است در نواحی پایین‌تر نیز احساس شود. اغلب یک درد کسل‌کننده و تیز مانند سوزش سر دل است.

مسمومیت غذایی

یکی از دلایل بروز دردهای شبیه آپاندیس، مسمومیت غذایی است. معمولا در نتیجه مصرف مواد غذایی آلوده به مواد سمی، باکتری‌ها یا سایر میکروب‌ها رخ می‌دهد.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت ناشی از التهاب و عفونت دیورتیکول‌ها، برآمدگی‌های کوچکی است که به‌دلیل افزایش سن در روده بزرگ ایجاد می‌شوند. معمولا این مشکل به‌صورت یک درد شدید رخ می‌دهد.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

یک بیماری شایع است که در کنار سایر علائم گوارشی باعث درد شکم نیز می‌شود. معمولا عفونت قبلی روده یا رشد بیش‌ازحد باکتری‌ها در روده خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند.

راز پنهان درد شکمی: آپاندیسیت است یا چیز دیگر؟

بیماری التهابی روده (IBD)

این اختلال گوارشی باعث ایجاد تغییراتی در بافت روده می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد.

افزایش گاز روده و نفخ شکم

جالب است بدانید که یکی دیگر از دلایل بروز دردهای شبیه آپاندیس، افزایش گاز روده است. تداوم این مساله می‌تواند نشانه یک اختلال گوارشی مانند IBS، بیماری رفلاکس اسید معده به مری یا عدم تحمل لاکتوز باشد.

فتق شکم

گاهی احساس درد در قسمت پایین شکم ناشی از فتق یا بیرون‌زدگی بخشی از روده کوچک از دیواره شکم است. معمولا این مساله در اثر وارد شدن فشار زیاد به عضلات شکم و ضعیف شدن یا پارگی آنها رخ می‌دهد. در این شرایط برای درمان به عمل جراحی لاپاراسکوپی فتق شکمی نیاز است که با بررسی پزشک متخصص انجام می‌شود.

عفونت کلیه

عفونت کلیه به‌دلیل تکثیر باکتری‌هایی است که معمولا از دستگاه ادراری می‌آیند. در این شرایط، یک یا هر دو کلیه ممکن است تحت تأثیر عفونت قرار گیرند. اگرچه بیمار ممکن است در قسمت پایین شکم احساس درد کند، اما ناراحتی ناشی از عفونت کلیه بیشتر در پشت یا پهلوها رخ می‌دهد.

سنگ کلیه

بروز دردهای شبیه آپاندیس در اثر سنگ کلیه، رایج است. معمولا اگر سایز سنگ بزرگ شود، حرکت کند و وارد لوله‌ای شود که کلیه و مثانه را به هم متصل می‌کند. درد شدیدی در قسمت پایین شکم، پشت، پهلو یا کشاله ران بروز می‌کند.

دردهای شبیه آپاندیس که مختص خانم‌ها هستند

شرایط زیر می‌توانند باعث بروز درد در سمت راست و پایین شکم خانم‌ها شوند.

دیسمنوره (دردهای قاعدگی)

دیسمنوره اغلب در یک یا هر دو طرف قسمت پایین شکم احساس می‌شود. جایی‌که عضلات رحم منقبض می‌شوند تا به ریزش دیواره رحم کمک کنند.

اندومتریوز

یک وضعیت مزمن است که در اثر آن سلول‌های دیواره رحم (آندومتر)، خارج از رحم رشد می‌کنند. اگر مدتی است که دردهای قاعدگی شما شدید شده‌اند، از پزشک خود بخواهید تا شما را از نظر اندومتریوز ارزیابی کند.

کیست تخمدان

کیست تخمدان یک کیسه پر از مایع است که درون یا روی تخمدان یافت می‌شود. اغلب درد یا ناراحتی ایجاد نمی‌کند و در نهایت ناپدید می‌شود. اما اگر سایز آن بزرگ باشد یا پاره شود، می‌تواند منجر به بروز علائم جدی مانند درد تیز و ناگهانی در قسمت پایین شکم شود. پارگی کیست تخمدان اگر به موقع درمان نشود، یک وضعیت تهدیدکننده زندگی است.

راز پنهان درد شکمی: آپاندیسیت است یا چیز دیگر؟

حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم نیز یکی از عوامل بروز دردهای شبیه آپاندیس است. زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک بارور شده، در خارج از رحم و در داخل لوله فالوپ شروع به رشد کند. این وضعیت با خطر پارگی لوله فالوپ همراه است و باید به سرعت درمان شود.

بیماری التهابی لگن (PID)

اغلب توسط یک عفونت باکتریایی مانند سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث بروز درد در ناحیه زیر شکم شود.

پیچ‌خوردگی تخمدان

این اتفاق زمانی می‌افتد که تخمدان به دور لوله فالوپ پیچ‌خورده و به‌همین‎دلیل خونرسانی قطع شود. می‌تواند باعث احساس درد شدید در قسمت تحتانی شکم شود و به‌عنوان یک وضعیت اورژانسی نیاز به جراحی دارد.

دردهای شبیه آپاندیس که مختص آقایان هستند

احساس درد در سمت راست و پایین شکم آقایان، می‌تواند ناشی از فتق شکم یا پیچ خوردگی بیضه باشد. طبق آمار، آقایان بیشتر احتمال دارد که درگیر فتق شوند و معمولا این وضعیت را به شکل برآمدگی در ناحیه کشاله ران یا کیسه بیضه احساس می‌کنند.

پیچ‌خوردگی بیضه نیز زمانی اتفاق می‌افتد که بیضه به دور طناب اسپرماتیک پیچیده شود. این مساله می‌تواند جریان خون را به بیضه قطع کند و منجر به درد و تورم ناگهانی و شدید در کیسه بیضه و قسمت پایین شکم شود. معمولا نیاز به جراحی اورژانسی دارد.

نحوه درمان دردهای شبیه آپاندیس

دردی که شبیه آپاندیسیت است، با علائمی مانند درد شدید در قسمت پایین سمت راست شکم، مانند افزایش گاز رود، سوءهاضمه و دردهای قاعدگی ممکن است خود‌به‌خود و بدون نیاز به درمان پزشکی برطرف شوند. اما دردهای شکمی که مشکوک به آپاندیس هستند، اغلب منجر به انجام عمل جراحی آپاندیس یا آپاندکتومی می‌شود. از آنجایی که علائم می‌تواند شبیه سایر شرایط باشد، تشخیص به موقع و دقیق برای تعیین اینکه آیا جراحی برای جلوگیری از عوارضی مانند پارگی آپاندیس لازم است یا خیر ضروری است.

راز پنهان درد شکمی: آپاندیسیت است یا چیز دیگر؟

منبع: دلگرم



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما