طبع میوه بلوبری سرد است یا گرم؟

بلوبری از جمله محبوب‌ ترین میوه‌ها به شمار می‌رود. در زیر فواید این میوه را مشاهده می کنید.

طبع میوه بلوبری سرد است یا گرم؟

بلوبری تا چند سال پیش تهیه این میوه در ایران بسیار دشوار بود، اما امروزه می‌توان آن را در اکثر فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها پیدا کرد. نوشیدنی‌ بلوبری و همچنین ژله بلوبری هم که در بازار فراوان است و بدون قبلاً بارها آن‌ها را امتحان کرده‌اید و مزه خوش آن‌ها را چشیده‌اید.

آیا بلوبری سرد است یا گرم؟

شاید فکر کنید که بررسی سردی و گرمی خوراکی ها، چیزی است که تنها در طب سنتی ایرانی به چشم می‌خورد؛ اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که طبع میوه بلوبری به‌نوعی توسط تحقیقات اروپایی و آمریکایی نیز ثابت شده است. اگر می‌خواهید بدانید که طبع بلوبری چیست و آیا این میوه سرد است یا گرم، در یک کلمه باید چنین بگوییم که میوه بلوبری، دارای طبع سرد و خشک است.

 بلوبری سرد است یا گرم

علاوه بر طب سنتی، تحقیقات علمی نیز نشان داده‌اند که مصرف بلوبری می‌تواند حرارت بدن را کاهش دهد. میوه بلوبری و به‌طورکلی میوه‌های خانواده توت‌ها (Berries) دارای ترکیباتی همچون آلکالاین (alkaline) هستند. به زبان ساده، این ماده شیمیایی می‌تواند انرژی سرد در بدن تولید کرده و دمای بدن ما را کاهش دهد. همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها موجود در این میوه نیز به افزایش این خاصیت بلوبری کمک شایانی می‌کنند.

مزه بلوبری چگونه است؟

حال که می‌دانیم طبع بلوبری سرد و خشک است و مصرف آن می‌تواند بدن ما را خنک کند، بد نیست که اندکی درباره مزه آن نیز بدانیم. آن دسته از افرادی که هنوز این میوه را نوش جان نکرده‌اند، باید بدانند که مزه بلوبری تا حد زیادی شیرین است و حالتی اسیدی و تیز روی زبان ایجاد می‌کند.

هرچقدر که بلوبری رسیده‌تر باشد، مزه آن نیز شیرین‌تر خواهد بود؛ شیرینی آبمیوه بلوبری از میوه آن نیز حتی بیشتر است. بلوبری کال یا نیمه رسیده مزه‌ای ترش و تا حدی گس دارد؛ به همین دلیل می‌توان از آن در تهیه نوشیدنی ‌های ترش استفاده کرد.

مُصلح بلوبری چیست؟

ازآنجایی‌که طبع بلوبری سرد است، متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که هم‌زمان با مصرف آن یا بعد از نوش‌جان‌کردن آن، از مواد غذایی مصلح استفاده کنید. مصلح در حقیقت به هر نوع خوراکی گفته می‌شود که طبع خوراکی دیگر را متعادل کند. برای اصلاح طبع بلوبری، شما می‌توانید از عسل استفاده کنید. همچنین تمام خوراکی‌های دیگری که طبع گرم دارند را نیز می‌توانید جایگزین عسل کنید.

طبع بلوبری

خواص و فواید بلوبری

اکنون می‌دانیم بلوبری سرد است یا گرم و با مصلح و مزه آن نیز آشنا شده‌ایم. بد نیست بدانید که این میوه از جمله پرخاصیت‌ترین میوه‌های موجود به شمار می‌رود و می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی ما به همراه داشته باشد. اسموتی بلوبری می‌تواند به بهترین شکل ما را از خواص این میوه بهره‌مند کند.

از جمله خواص بلوبری که از نظر علمی ثابت شده‌اند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آنتی‌اکسیدان بسیار بالا

میزان آنتی‌اکسیدان در بلوبری بسیار بالاست. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از سلول‌های بدن در برابر تشکیل رادیکال‌های آزاد حفاظت کنند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان چنین گفت که مصرف بلوبری می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. همچنین مصرف روزانه این میوه می‌تواند روند پیری را نیز کُند کند.

کنترل سطح کلسترول در بدن

اگر به فکر سلامت قلب و عروق خود هستید، از فواید بلوبری نباید غافل شوید. آنتی‌اکسیدان و همچنین پتاسیم موجود در این میوه می‌تواند به کاهش کلسترول در بدن کمک کرده و در نتیجه سلامت قلبی شما را تضمین کند. مطالعات علمی بسیاری این موضوع را ثابت کرده‌اند.

کمک به کاهش فشارخون

افرادی که فشارخون بالا دارند نیز می‌توانند استفاده از بلوبری را در برنامه غذایی خود جای دهند. مصرف روزانه این به‌صورت مرتب (حدود 50 گرم روزانه) می‌تواند به مرور زمان فشارخون را کاهش دهد و احتمال بروز سکته را تا حد بسیار زیادی از شما دور کند.

کمک به افزایش حافظه

تحقیقات دیگری که درباره فواید بلوبری انجام ‌گرفته، نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند سلامت مغز و ذهن ما را تأمین کرده و مشکلات مربوط به حافظه را کاهش دهد. تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که مصرف روزانه این میوه می‌تواند پیری مغز را تا 2.5 سال به تعویق بیندازد و همچنین مصرف آن در کودکان نیز می‌تواند هوش آن‌ها را بیشتر کند.

فواید بلوبری

کاهش احتمال ابتلا به دیابت

در ترکیبات شیمیایی بلوبری ماده‌ای به اسم آنتوسیانین وجود دارد که رنگ این میوه را می‌توان ناشی از وجود همین ماده دانست. آنتوسیانین از خانواده فلاوونیدها است و مصرف آن در میوه‌ها و خوراکی‌های طبیعی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را کاهش داده و همچنین به کاهش علائم این عارضه کمک کند.

میزان کالری بلوبری چقدر است؟

هر پیمانه از بلوبری، یعنی هر 150 گرم از آن، تنها حدود 84 گرم کالری دارد. به همین دلیل می‌تواند یک خوراکی رژیمی و لاغرکننده به شمار رود.

مهم‌ترین مواد مغذی موجود در بلوبری چیست؟

بلوبری سرشار از فیبر است و می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. همچنین این میوه سرشار از ویتامین ث، ویتامین کا و منگنز نیز است.

بهترین روش استفاده از بلوبری چیست؟

بهترین روش استفاده از این میوه برای بهره‌مندی از خواص آن، میل‌کردن میوه تازه آن است. در مرحله بعدی می‌توان آب‌میوه بلوبری و اسموتی‌های آن را نیز مناسب دانست.

منبع: دلگرم



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما