به گزارش اقتصاد 100،

دولت از پرداخت حق خود برای بافت فرسوده فرار می کند / بانک ها باید 450 میلیون وام به بافت فرسوده بدهند اما!

اقتصاد100: دولت تصویب کرده 450 میلیون تومان به سازندگان بافت فرسوده وام پرداخت شود اما بانک ها از پرداخت آن فرار می کنند دور پروانه ها توسط شهرداری هیچ منفعت مالی برای آن ندارد و شهرداری هم اکنون رایگان برای بافت فرسوده پروانه صادر میکند در حالی که برابر قانون دولت باید مبلغ آن را پرداخت کند.

دولت از پرداخت حق خود برای بافت فرسوده فرار می کند / بانک ها باید 450 میلیون وام به بافت فرسوده بدهند اما!

اقتصاد100: طبق گزارش های منتشر شده از ۷۰ هزار هکتار مساحت تهران ۴۳۲۸ هکتار در  بافت فرسوده  قرار دارد که تنها ۶.۱ درصد از مساحت این کلانشهر را شامل می‌شود اما بنا به گفته‌ی معاون شهرسازی شهرداری تهران ۳۷ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. برهمین اساس در حالی که جمعیت تهران در سال جاری 14 میلیون 160 هزار نفر برآورد می شود.

می توان گفت بالغ بر 5 میلیون و 239 هزار نفر از جمعیت تهران در  بافت فرسوده شهری  ساکن هستند. که به این ترتیب سرانه فضای زندگی ایشان در این مناطق بالغ بر 8.2 متر مربع خواهد بود. این در حالی است که براساس آمارها تنها سرانه فضای مسکونی در شهرهای ایران حداقل 20 و حداکثر 50 متر است. در حالی که در بافت فرسوده پایتخت کل فضای زندگی (اعم از مسکونی و غیره) برای هر نفر 8 متر مربع است. در صورت صحت این آمار باید گفت که با یک فاجعه انسانی مواجه هستیم. 

مناطق ۹ تا ۱۶ شهر تهران  پرمخاطره‌ترین مناطق از نظر فرسودگی  ارزیابی شده که از تراکم بالای جمعیت برخوردار است. درحال‌حاضر سقف وام نوسازی در تهران ۶۰۰ میلیون تومان است.

ناصر امانی درباره این مسئله که قرار بود اقداماتی برای نوسازی، بافت فرسوده صورت بگیرد اما عملا شاهد هیچ تغییری در سطح شهر نیستیم گفت: مصوبه ای که با پیگیری شورا و شهرداری تهران توسط شورای عالی شهرسازی تصویب و ابلاغ شد، عملا باعث شد که آن یک طبقه تشویقی که در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران لغو شد، دوباره به افراد داده شود. ضمن اینکه امتیازاتی نیز برای ساختمان هایی که به صورت تجمیعی اقدام به نوسازی می کنند یا ساختمان های کم تر از 100 متر  که امکان نوسازی نداشتند نیز در نظر گرفته شده است.

او افزود: هم اکنون ما با این مصوبه به ساختمان پنجاه متری نیز مجوز داده ایم و حتی مناطق در غالب آن ابلاغیه مجوز نوسازی بافت فرسوده را به افرادی که تقاضا داشته اند را صادر کرده اند.

امانی در پاسخ به این مسئله که مشاهده می شود مالکان بافت فرسوده به دلیل ورثه ای بودن، شراط بد اقتصاد یا ورود دلالان نمی توانند املاک خود را بازسازی کنند اظهار کرد: دوره سوم و چهارم شورای اسلامی شهر تهران شاهد این مسئله بودیم که یک سری از سرمایه گذاران به دلیل وجود طبقات تشویقی و امتیازات مختلف، چون آورده مالی داشتند به صورت مشارکتی به نوسازی بافت فرسوده مشغول بودند و طبیعتا سود دو طرفه برای مالک و آنها داشت اما در دوره پنجم چون این طبقه تشویقی جمع شد عملا برای این افراد دیگه صرفه اقتصادی نداشت و حالا امید داریم که دوباره شاید اقدام به ساخت و ساز کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دولت تصویب کرده 450 میلیون تومان به سازندگان بافت فرسوده وام پرداخت شود اما بانک ها از پرداخت آن فرار می کنند تاکید کرد: اگر این 450 میلیون تومان توسط بانک ها، پرداخت شود برای مثال دو خانه اگر تجمیع شوند، می توانند 900 میلیون تومان دریافت کنند و وامی هم هست که سود زیادی ندارد و تفاوت سود آن را دولت قرار است پرداخت کند.

امانی افزود: صدور پروانه ها توسط شهرداری هیچ منفعت مالی برای آن ندارد و شهرداری هم اکنون رایگان برای بافت فرسوده پروانه صادر میکند در حالی که برابر قانون دولت باید مبلغ آن را پرداخت کند اما متاسفانه این کار را انجام نمی دهد ولی ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می دهیم و حتی شهردار هر شنبه یک کلنگ زنی دارد.

او ادامه داد: شهرداری دنبال سود در بافت فرسوده نیست و حتی یارانه نیز می دهد کمااینکه قرار بود هر سال 10 درصد از بافت فرسوده نوسازی شود که این اتفاق رخ نداد و حالا ما 4 اولویت برای شهر تهران داریم که یکی از آن همین مسئله نوسازی بافت فرسوده است.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به مسئله که زاکانی شهردار تهران دو هفته ای می شود که در مراسم های کلنگ زنی حضور ندارد و گفته می شود این عدم حضور به دلیل آلودگی هوای تهران و عدم پاسخگویی به آن است گفت: آقای زاکانی در دو برنامه حضور نداشتند اما دیگر مسئولان شهری حضور داشتند کمااینکه روز یکشنبه نیز ما در شورای شهر، نزدیک دو ساعت جلسه درباره آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی با زاکانی داشتیم و امیدوار هستیم در محدوده وظایف شهرداری، آقای زاکانی به وظیفه خود عمل کنند و به رسانه ها نیز پاسخگو باشند.

امانی در پایان خبرداد: جلسه ای که روز شنبه در وزارت کشور به وسیله وزیر کشور نیز برگزار شد با پیگیری های آقای زاکانی بود کمااینکه امروز نیز رئیس جمهور در هیئت دولت تاکید کردند که وزارت خانه ها به وظایف خود عمل کنند. البته شهرداری نیز در بعضی از مسائل کم کاری داشته که علل مختلفی داشته است.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما