اسیدپاشی به صورت گلشیفته فراهانی / شاه ماهی نابود شد + بیوگرافی و عکس ها

آیا می دانستید گلشیفته فراهانی هم قربانی اسیدپاشی شده است.

اسیدپاشی به صورت گلشیفته فراهانی / شاه ماهی نابود شد + بیوگرافی و عکس ها

گلشیفته فراهانی متولد 19 تیر ماه سال 1362 در شهر تهران می باشد. پدر او بهزاد فراهانی و مادرش فهمیه رحیم نیا، هر دو از بازیگران سرشناس و به‌نام ایرانی هستند. گلشیفته فرزند آخر خانواده پنج نفری‌شان هست و یک خواهر بزرگتر به نام شقایق فراهانی دارد؛ شقایق مانند پدر و مادرش یکی از بازیگران مطرح فعال در سینمای ایران می باشد. همچنین گلشیفته یک برادر بزرگتر از خودش نیز به نام آذرخش فراهانی دارد که او در زمینه موسیقی و هنر طراحی مشغول به کار است.

خانواده فراهانی علاوه بر فرزندان خود، یک فرزند خوانده به نام اردشیر رستمی نیز دارند که چهره‌ای شناخته‌ شده در دنیای هنر است. اردشیر رستمی در زمینه‌های مختلفی مانند کاریکاتور، تصویرسازی، مجسمه‌سازی، معماری، طراحی لباس، شاعری و بازیگری فعالیت می‌کند.

خانواده گلشیفته اصالتا اهل فراهان، یکی از شهرهای استان مرکزی هستند. رهاورد نامی است که به جای گلشیفته در شناسنامه این بازیگر به ثبت رسیده زیرا ثبت احوال اجازه صدور شناسنامه با نام گلشیفه را به خانواده فراهانی نمی داد!

گلشیفته فراهانی چند سال دارد

شرایط سخت خانواده فراهانی

بهزاد فراهانی (پدر گلشیفته) در سال 1353 به دلیل موانعی که در مسیر فعالیت هنری خود در ایران می‌دید و همچنین به واسطه گرایش‌های سیاسی‌اش، راهی فرانسه شد. پس از وقوع انقلاب اسلامی به ایران بازگشت اما همچنان امکان فعالیت آزادانه برای هنرمندان فراهم نبود.

دوران کودکی گلشیفته با بازیگوشی در محله یوسف آباد تهران گذشت. او سرشار از شور و نشاط و بازیگوشی بود و آموزش پیانو را از سن پنج سالگی آغاز کرد.

عکس منزل شخصی گلشیفته فراهانی

تحصیلات و آغاز هنرآفرینی گلشیفته فراهانی

در سایه حمایت پدر، گلشیفته فراهانی قدم به عرصه بازیگری گذاشت. او از سنین کودکی با تئاتر، کار خود را آغاز کرد و در سال 1376 در سن 14 سالگی، با ایفای نقش میم در فیلم “درخت گلابی” به کارگردانی داریوش مهرجویی، استعداد بی‌نظیر خود را به رخ همگان کشید.

فراهانی در اولین تجربه سینمایی خود چنان درخشید که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. این افتخار آغازگر مسیر پرفروغ و پرچالش او در دنیای بازیگری شد!

رهاورد فراهانی برای بازی در فیلم درخت گلابی، هزینه ناچیز به اندازه قیمت یک ضبط صوت به عنوان دستمزد دریافت کرد! پس از آن، در سال 1379 در فیلم هفت پرده به کارگردانی فرزاد موتمن به ایفای نقش پرداخت. پس از اخذ دیپلم، بورسیه ورود به کنسرواتوار وین را دریافت کرد اما در حالی که بلیط وین در دستانش بود، تصمیم گرفت که بقیه عمر خود را صرف سینما کند. خلاصه او در کنار بازیگری، به تحصیل موسیقی ادامه داد و چندی بعد از دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران در رشته موسیقی فارغ التحصیل شد.

گلشیفته فراهانی و تتلو

ازدواج گلشیفته فراهانی و محمد مهدوی

ازدواج با محمد مهدوی مترجم فیلم

سال 1382 بود که در حین ساخت فیلم “بابا عزیز”، گلشیفته فراهانی با امین محمد مهدوی (مترجم فیلم) آشنا شد. این آشنایی جرقه عشقی را روشن کرد که به ازدواج آن ها در همان سال (زمانی که گلشیفته تنها 20 ساله بود) ختم شد.

امین محمد مهدوی متولد ۱۵ آذر ۱۳۵۰، مترجم زبان های انگلیسی و فرانسه است و به زبان های عربی و اسپانیولی نیز تسلط دارد. در سال 1391 محمد مهدوی و گلشیفته فراهانی به دلایل نامعلومی از یکدیگر جدا شدند.

گلشیفته فراهانی اهل کدام کشور است

پدر و مادر گلشیفته فراهانی

1385 سال درخشش گلشیفته فراهانی

سال 1385 نقطه عطفی در کارنامه گلشیفته فراهانی بود چرا که او در این سال در شش فیلم به ایفای نقش پرداخت که دو تا از آن‌ها به عنوان برجسته‌ترین آثار گلشیفته شناخته می‌شوند.

فیلم “گیس بریده” به کارگردانی جمشید حیدری، داستان دختری جوان به نام مریم (با بازی گلشیفته فراهانی) را روایت می‌کند که علیه انتظارات نامعقول پدر خود عصیان می‌کند.

فیلم “نیوه مانگ” به کارگردانی بهمن قبادی داستان سفر مامو (نوازنده‌ نامدار کورد) و فرزندانش به عراق پس از سقوط صدام برای برگزاری کنسرت را روایت می‌کند. در این فیلم، گلشیفته فراهانی به ایفای نقش نیوه مانگ، یکی از فرزندان شخصیت پیر داستان می‌پردازد.

گلشیفته فراهانی با حجاب

سال 1387 دستگیری گلشیفته فراهانی در ایران!

10 اکتبر سال 2008 فیلم یک مشت دروغ (Body of Lies) با هنرنمایی ستاره های هالیوودی چون لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio) و راسل کرو (Russell Ira Crowe)، به پرده سینما رفت. این فیلم به کارگردانی دیوید ایگناتیوس (David Ignatius) به موضوع تروریسم (الهام گرفته شده از یک رمان) می پردازد که داستان فیلم با جزئیات بیشتری به لایه‌های عمیق‌تری از این موضوع اشاره کرده و ناگفته ها را به تصویر می‌کشد. گلشیفته در این فیلم نقش پرستاری به نام “عایشه” را ایفا می‌کند.

انتشار تیزر فیلم با چهره بدون حجاب گلشیفته فراهانی باعث حساسیت مراجع امنیتی در ایران شد؛ گرچه گفته می‌شود که کارگردان تلاش کرده تا این فیلم با موازین حقوقی ایران همخوانی داشته باشد!

در آن روزها فراهانی قصد داشت در روز سه‌شنبه 29 مرداد 1387 برای بررسی پیشنهاد دیگری از سینمای هالیوود، ایران را ترک کند که با حکم ممانعت از خروج از کشور مواجه شد! فراهانی در گفتگو با روزنامه دیلی نیوز، در روز افتتاحیه نمایش فیلمش از مشکلات متعددی که برای ساخت این فیلم متحمل شده بود، پرده برداشت.

او گفت: “مقامات ایرانی گذرنامه من را ضبط و بارها توسط نهادهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفتم. در نهایت دادگاه اعلام کرد که باید فیلم را ببینند و سپس در مورد من تصمیم‌گیری کنند.”

او در ادامه در رابطه با موافقت خروج از کشورش افزود: “پس از تشکیل دادگاه به من گفته شد 24 ساعت فرصت دارم تا از ایران بروم! سخت ترین تصمیم زندگی‌ام بود اما باید می رفتم. حتی آن شب نمی دانستم چه چیزی را باید با خودم ببرم، مانند کابوس بود. با تمام این سختی ها من توانستم روی پاهایم بایستم و به آمریکا مهاجرت کردم.”

افتخارات گلشیفته فراهانی در ایران

در سال 1376 – جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر برای فیلم درخت گلابی

در سال 1382 – جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم بوتیک

در سال 1382 – جایزه تندیس زرین برای فیلم اشک سرما

در سال 1385 – جایزه بهترین نقش اول زن برای فیلم میم مثل مادر

سینا ولی الله و گلشیفته فراهانی +اجرا در کنسرت کلدپلی

اجرای گلشیفته فراهانی در کنسرت ColdPlay

خوانندگی گلشیفته فراهانی

گلشیفته پس از ترک ایران فعالیت در عرصه موسیقی و خوانندگی را دوباره شروع کرد و آهنگ‌های متعددی از جمله “سکوت”، “جستجوی سرنوشت” و “جز تو” را منتشر نمود. جالب است بدانید که تنظیم، نوازندگی پیانو و هم‌خوانی یکی از آلبوم های محسن نامجو توسط گلشیفته فراهانی انجام شده است.

در سال 1392 (2014 میلادی) گلشیفته در تک آهنگ “پولا” از گروه فرانسوی جبرووکی، به عنوان بازیگر حضور داشت.

تبلیغ جواهرات golshifte farahani

 ماجرای تابوشکنی گلشیفته فراهانی از زبان خودش

مدتی پس از مهاجرت گلشیفته فراهانی به فرانسه، مجله نامفیگارو عکس هایی برهنه از گلشیفته را منتشر و چاپ کرد! این مجله رکورد فروش آن سال را شکست به طوری که پس از گذشت دو روز 40 میلیون بازدید داشت.

گلشیفته در رابطه با این عکس ها گفت: “من هرگز قصد شومی برای انجام این کار نداشتم؛ من از سیاست گریزانم و این فضا با ذات من سازگار نیست. گویی هر فعالیت من دیر یا زود به سیاست کشیده می‌شود! من کاملا از دشواری‌های این مسیر آگاه بودم اما اکنون در فرانسه زندگی می‌کنم و ناگزیر از فعالیت در این عرصه هستم. باید انتخاب کنم یا در اینجا می‌مانم و با شرایط کنار می‌آیم یا راهی دیگر در پیش می‌گیرم. این چالش شوکی بزرگ برای من، خانواده‌ام و تمام جامعه ایرانی بود.”

فراهانی بعدها در مصاحبه ای توضیح داد که چگونه خانواده‌اش تحت فشار توهین ها نتوانستند از او دفاع کنند و برای اولین بار به تنهایی از این چالش عبور کرد. همچنین پدرش ترس از دست دادن حمایت مردم نسبت به گلشیفته را داشت و به همین دلیل تنها نصیحت وی برای دخترش سکوت بود.

دیدار گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی در اسکار

گلشیفته فراهانی در جشنواره برلین

دیدار گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی در اسکار

در سال 2017 آکادمی اسکار در اقدامی جدید، 744 سینماگر از سراسر جهان را به عضویت خود درآورد و از آنها دعوت کرد تا در فرآیند انتخاب برندگان جوایز اسکار مشارکت کنند. در میان این افراد، نام 10 سینماگر ایرانی نیز به چشم می‌خورد که گلشیفته فراهانی، نازنین بنیادی و لیلا حاتمی جزو آنها بودند.

او در توییتر خود با افتخار نوشت: “چه شگفت‌انگیز! عضویت در آکادمی به عنوان یکی از اعضای جدید، به شدت هیجان‌زده هستم!”

حضور گلشیفته به عنوان داور در جشنواره های مختلف

2010 – جشنوارهٔ لوکارنو

2013 – جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم مراکش

2010 و 2013 – جشنواره فیلم ونیز

2017 – دعوت به همکاری در آکادمی اسکار

2023 – جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم برلین

گلشیفته فراهانی جدیدترین عکس

همسر گلشیفته فراهانی

ازدواج دوم گلشیفته با روانشناس استرالیایی

در سال 2015 گلشیفته فراهانی با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد با کریستوس دورجه واکر، روانشناس استرالیایی ازدواج کرده است. او اعلام کرد که با همسرش در مهمانی گالای افتتاحیه اپرای ملی پاریس یکدیگر را ملاقات کرده‌اند.

کریستوس دورجه واکر (Christos Dorje Walker) متولد سال 1950 بوده و اختلاف سنی گلشیفته با همسرش پس از خبر ازدواج آنها حاشیه ساز شد!

لیست فیلم های گلشیفته فراهانی

کاناپه ای در تونس(نغمه‌ای عرب) – Arab Blues

پترسون – Peterson

استخراج – Extraction

دختران خورشید – Les filles du soleil

دزدان دریایی کارائیب – Pirates of the Caribbean

سنگ صبور – The Patience Stone

قسمت بالایی – The Upside

ماجرای اسیدپاشی به گلشیفته فراهانی

متاسفانه باید بگوییم گلشیفته در سن 16 سالگی هنگامی که در حال قدم زدن در یکی از خیابان های تهران بود، از پشت مورد حمله اسیدپاشی قرار می گیرد و خوشبختانه از این موضوع جان سالم به در می برد اما بنابه گفته خودش، کیف و لباس هایش به کل سوخته بودند.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما