حمایت دادگاه اروپا از کاربران "حق فراموش شدن"

گوگل نتایج جستجوی نادرست در مورد کاربران را باید حذف کند.

حمایت دادگاه اروپا از کاربران "حق فراموش شدن"

به گزارش اقتصاد 100 به نقل از سایت پلیس ،دادگاه اروپا در مورد قانونی در حمایت از کاربران بنام " حق فراموش شدن " حکم داده است که گوگل باید نتایج جستجویی مربوط به کاربرانی که ثابت شود نادرست است، حذف کند.

این پرونده علیه گوگل توسط دو مدیر سرمایه‌گذاری مطرح شد که از اپراتور موتور جستجو درخواست کردند مقاله‌های منتشر شده که مدل سرمایه‌گذاری شرکتشان را مورد انتقاد قرار می‌دهند، حذف کند و ادعا کردند اطلاعات منتشر شده در خصوص شرکت آنها نادرست است. شرکت گوگل نیز با اعلام بی اطلاعی از درست بودن یا نبودن اطلاعات موجود در آن مقالات، درخواست آنها را رد کرد.

دیوان دادگستری فدرال آلمان، جایی که شاکیان برای اولین بار پرونده خود را در آنجا تسلیم کردند، از دادگاه دادگستری اروپا درخواست کرد تا در مورد آن قضاوت کند، زیرا قانون "حق فراموش شدن" موضوعی از مقررات عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا (GDPR) است. دادگاه عالی اتحادیه اروپا این پرونده را بررسی کرد و به نفع مدعیان رای داد.

دادگاه در بیانیه‌ای گفت: « حق آزادی بیان و اطلاعات را نمی‌توان در مواردی  که بخشی از اطلاعات موجود در محتوا نادرست است را در نظر گرفت».

این سازمان خاطرنشان کرد که "حق حفاظت از داده های شخصی مطلق نیست" اما گفت شرکت گوگل و سایر اپراتورها باید نتایج جستجوهایی که به اطلاعات کاربران پیوند می شوند را حذف کنند اگر بتوانند ثابت کنند که اطلاعات به طور آشکار نادرست است.

برای جلوگیری از سردرگمی کاربران، آنها فقط باید شواهدی را ارائه کنند که برای اپراتورها منطقی باشد لازم نیست مدارک از یک پرونده قضایی ارسال شود. هنچنین دادگاه گفته است، اپراتور موتور جستجو ملزم به پیدا کردن شواهد و حقایقی نیستد تا زمانی که کاربران ثابت کنند.

همچنین در صورت امتناع اپراتور از انجام درخواست، کاربران می‌توانند موضوع را به مراجع نظارتی یا قضایی برسانند تا بررسی‌های لازم را انجام دهند و اقدامات لازم را اتخاذ کنند. اپراتور موتور جستجو موظف است در صورت اطلاع از هرگونه نادرستی محتوای ادعایی، به کاربران اینترنتی در مورد اقدامات اداری و قضایی در حال انجام هشدار دهد.

گوگل گفت: "ما از این تصمیم استقبال می کنیم و اکنون متن تصمیم CJEU را مطالعه خواهیم کرد البته ما برای ایجاد تعادل معقول بین حقوق دسترسی افراد به اطلاعات و حریم خصوصی از قبل تلاش کرده ایم.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما