دستور رئیس جمهور هم نتوانست بازار بورس را نجات دهد /بورس همچنان در سرازیری

اقتصاد ۱۰۰- بورس تهران در پایان معاملات امروز با کاهش شدید شاخص کل مواجه شد و به دنبال آن ارزش بسیاری از نمادهای بزرگ نیز به افت قابل‌توجهی دست یافتند. شاخص کل با ۱۳۸۳۳ واحد کاهش به ۲,۰۰۷,۲۸۱ واحد رسید و نمادهای تأثیرگذار همچون “فملی”، “فولاد” و “شپنا” بیشترین تأثیر منفی را بر بازار داشتند.

دستور رئیس جمهور هم نتوانست بازار بورس را نجات دهد /بورس همچنان در سرازیری


Screenshot 2024-10-21 at 12-57-20 TSETMC . مدیریت فناوری بورس تهران
امروز شاخص کل بورس با کاهش ۱۳۸۳۳ واحد (معادل ۰.۶۸ درصد) مواجه شد و در نهایت به ۲,۰۰۷,۲۸۱ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز ۳۸۴۲ واحد افت کرد و با ۰.۵۷ درصد کاهش در سطح ۶۶۵,۹۳۷ واحد متوقف شد.

حجم معاملات امروز به ۶۴,۶۵۸ میلیارد تومان رسید که نشان‌دهنده افت نسبی در میزان نقدینگی و فعالیت معامله‌گران نسبت به روزهای گذشته است.

نمادهای تأثیرگذار در ریزش شاخص

در میان نمادهای بازار، فملی (صنایع مس ایران) با ۲۱۷۱ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشت. پس از آن، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) با ۱۶۱۹ واحد و شپنا (پالایش نفت اصفهان) با ۱۱۳۵ واحد دیگر نمادهای تاثیرگذار بر کاهش شاخص بودند.

از طرفی، در میان نمادهای برتر از نظر حجم معاملات، فخوز (فولاد خوزستان) با رشد ۲.۸۱ درصد و حجم معاملات ۱.۵۸۲ میلیارد سهم، در شرایط افت عمومی بازار، با اقبال روبرو شد.

وضعیت معاملات در فرابورس

در فرابورس ایران نیز شاخص با ۱۳۵.۶۴ واحد کاهش (معادل ۰.۶۴ درصد) به ۲۱,۱۹۹ واحد رسید. ارزش معاملات فرابورس به ۳,۰۸۴ میلیارد تومان رسید و تعداد معاملات در این بازار نیز کاهش قابل‌توجهی داشت.

این افت شاخص و کاهش ارزش معاملات بیانگر عدم اطمینان فعالان بازار به شرایط کنونی اقتصاد و چشم‌انداز آینده بازار سرمایه است.

روز گذشته جلسه‌ای از ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضای ستاد اقتصادی برگزار شد. در این جلسه، حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارشی جامع از چالش‌ها، انتظارات و پیشنهادهای سازمان در زمینه اصلاح روندهای بازار سرمایه ارائه داد.

صیدی با اشاره به مأموریت‌های اصلی بازار سرمایه، شامل تسهیل تشکیل سرمایه، حفظ حقوق سرمایه‌گذاران، بهبود کارایی بازار و ارتقای شفافیت، آمارهایی از عملکرد بورس در زمینه تأمین مالی ارائه کرد. وی همچنین بر ضرورت ارائه جدول زمان‌بندی عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه تأکید داشت.

در ادامه، صیدی با مرور برخی از مشکلات موجود در بازار سرمایه ، پیشنهادهای هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلالات در بازار و پایان قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز آزاد، و ایجاد هماهنگی کامل میان سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها، مطرح کرد.

در پایان، دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، پس از استماع گزارش و راهکارهای ارائه‌شده از سوی سازمان بورس، دستورات لازم را به دستگاه‌های مربوطه برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صادر کرد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما