طرح فروش ایران خودرو به ضرر مشتریان تمام می‌شود؟

به نظر می رسد ایران خودرویی ها امیدوارند به زودی مجوز افزایش قیمت را از وزارت صمت دریافت کنند از این رو در جدیدترین طرح فروش خود برای متقاضیان عادی تنها گزینه پیش فروش را قرار داده اند.

طرح فروش ایران خودرو به ضرر مشتریان تمام می‌شود؟

به گزارش اقتصاد100، ایران خودرو جدیدترین طرح فروش خود را تا دوم شهریور امسال در دسترس متقاضیان قرار می دهد اما این طرح فروش با ابهام همراه است.

متقاضیانی که در طرح فروش ایران خودرو شرکت کرده یا قصد شرکت دارند با ابهام بزرگی روبرو هستند.

براساس اعلام آبی های جاده مخصوص قرار بود محصولات عرضه شده در اولین طرح فروش گسترده ایران خودرو بعد از حذف سامانه یکپارچه فروش در دو قالب فروش فوق العاده و پیش فروش انجام شود اما بررسی های اکو ایران نشان می دهد تمام خودروهای عرضه در این دور از فروش محصولات توسط مدیران ایران خودرو تنها به صورت پیش فروش در دسترس متقاضیان قرار گرفته است و خبری از فروش فوق العاده نیست.

همزمان با آغاز طرح فروش خودروساز کیلومتر 14 جاده مخصوص و منتشر شدن لیست محصولات قابل عرضه این گمانه مطرح شد که با توجه به اولین عرضه "ری را" این محصول ایران خودرو که عنوان اولین خودروی کراس اوور ایرانی را یدک می کشد به صورت فروش فوق العاده عرضه می شود اما به نظر می رسد این خودروی نوبرانه ایران خودرویی ها نیز به صورت پیش فروش در دسترس متقاضیان عادی قرار گرفته است.

مشخص نیست آبی های جاده مخصوص عرضه محصولات خود در این طرح فروش را به متقاضیان واجدان شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین صاحبان خودروهای فرسوده در چه چهارچوبی در دستورکار دارند اما آنچه مشخص است مقاضیان عادی تا اینجای کار تنها می توانند از مسیر پیش فروش به خودروهای عرضه شده دسترسی پیدا کنند.

شرکت های خودورساز هنگامی که طرح پیش فروشی برگزار می کنند به مشتریان خود تاکید می کنند الباقی قیمت خودروهای عرضه شده در زمان تحویل به قیمت روز محاسبه و پیش از تحویل خودرو از مشتریان دریافت می شود.

به نظر می رسد ایران خودرویی ها امیدوارند به زودی مجوز افزایش قیمت را از وزارت صمت دریافت کنند از این رو در جدیدترین طرح فروش خود برای متقاضیان عادی تنها گزینه پیش فروش را قرار داده اند.

بنابراین بعد از برگزاری قرعه کشی و مشخص شدن متقاضیان نهایی آنها مجبور هستند بخشی از قیمت خودرو (حدود 50 درصد) را به حساب ایران خودرو واریز کنند و الباقی مبلغ نیز در زمان تحویل به قیمت روز محاسبه و اخذ می شود.

با توجه به اینکه زمزمه هایی مبنی بر آزاد شدن قیمت محصولات خودروسازان در کارخانه به گوس می رسد این احتمال وجود دارد که سیاست گذار خودرویی در دور جدید قیمت گذاری محصولات شرکت های خودروساز یا قیمت ها را در مبدا آزاد می کنند یا آنکه قیمت ها را نزدیک به قیمت های بازار تعیین می کنند این مساله می تواند برای آن دسته از متقاضیانی که به دنیال سود بردن از فاصله بازار و کارخانه هستند تا حدودی گران تمام شود. هر چند افزایش قیمت خودروها در مبدا می تواند روی قیمت های بازاری نیز اثر گذاشته و نمودار قیمت بازاری محصولات را صعودی کند.

باید منتظر ماند و دید آیا متقاضیان عادی تنها به صورت پیش فروش می توانند محصولات ایران خودرو را خریداری کنند یا اینکه بعد از برگزاری قرعه کشی و مشخص شدن نفرات نهایی برخی از محصولات به صورت فروش فوق العاده به متقاضیان واگذار خواهد شد هر چند که احتمال فروش فوق العاده در دور طرح فروش چندان بالا نیست.  

منبع: اکوایران



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به ظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما