پیش بینی مهم از بورس تا پایان سال 1402

اقتصاد 100- سهامسه تن از کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به نقش تصمیم گیری های متعدد در افزایش ارزش معاملات و بازگرداندن سطح ۲.۲ میلیون واحدی شاخص و همچنین چشم انداز عملیاتی شدن تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها، ادامه روال جاری را پیش بینی کردند. به یک رشد مستمر شاخص تبدیل خواهد شد تا اینکه اسفند خواهد بود.

پیش بینی مهم از بورس تا پایان سال 1402

بورس نیاز به یک انگیزه اساسی دارد

مهدی دلبری: معمولاً در هفته هایی که تعطیلات وجود دارد، بازار سهام وضعیت خوبی ندارد. اخبار ارزیابی مجدد اگرچه اقلام ترازنامه را به روز کرده و تا حدودی در تحلیل دولت و مجلس موثر است و در بلندمدت تهدیدها را تا حدودی کاهش می دهد، اما همچنان یک اتفاق اساسی نیست. تجدید ارزیابی سرمایه گذاری ها و دارایی های شرکت های مختلف بورسی به منظور افزایش سود مستمر آنها نیست.

بنابراین اخبار تجدید ارزیابی نمی تواند روند بازار را تغییر دهد، اما قطعا طی چند ماه نوساناتی ایجاد می کند و روند خوش بینانه و انتظارات رشد را به همراه دارد. از سوی دیگر بازار از گزارش های ۹ ماهه استقبال می کند و رشد فروش ۱۰ تا ۲۰ درصدی شرکت ها برای فصل پاییز پیش بینی می شود.

همزمان با ورود به فصل سرما، احتمال قطعی گاز و خطر کاهش فروش برای شرکت های تولیدی نیز وجود دارد. حذف عدم قطعیت مالیاتی در تجدید ارزیابی ها نیز خبر خوبی برای هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری سهام بود و باعث محبوبیت بیشتر سهام هلدینگ ها در بازار شد. به همین دلیل شاخص کل بیش از شاخص متعادل رشد کرد. از سوی دیگر، خبر بازنگری در جرایم بانک های متخلف به دلیل اعطای تسهیلات مسکن به گروه بانکی کمک کرد روز نسبتا مطلوبی را در روز گذشته تجربه کنند.

رشد مستمر تا پایان سال

مهدی ساسانی: بازار سرمایه مدت هاست که از ترس از رکود بیشتر رنج می برد. با اقدامات سازمان بورس و صندوق تثبیت و توسعه بازار، تعادل خاصی بین عرضه و تقاضا حاصل شد و نوعی رشد نسبی نیز رخ داد. خبر برگزاری جلسه سازمان بورس، موسسات حقوقی و وزیر اقتصاد منجر به افزایش ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته شد و شاخص کل نیز به محدوده ۲.۲ میلیون واحد بازگشت.

با پیشروی و شفاف شدن شرایط بودجه ۱۴۰۳، تأثیری بر معاملات خواهد داشت. اگر رویه فعلی ادامه یابد، رشد آهسته و پیوسته تا پایان سال وجود خواهد داشت اسفند خواهد داشت. با نزدیک شدن به پایان سال باید دوباره شرایط را بررسی کرد.

امیر ندیری: تجدید ارزیابی دارایی های شرکت در هفته های اخیر روحیه مثبتی ایجاد کرد. با توجه به رکود شدید بازارهای مالی و سیاست انقباضی بانک مرکزی، بورس آنچنان که باید به این خبر واکنش نشان نداد. بنابراین به نظر می رسد با نزدیک شدن به مراحل پایانی این موضوع، اعتماد از دست رفته بازگشته و پاسخ مثبت مناسب تری به این موضوع داده شود.

دنیای تجارت نوشت: در این مرحله، سیاستگذاران عزم درستی برای تبدیل این موضوع به عمل نشان داده‌اند و اگر موانع پیش روی ما برطرف شود، می‌توان روزهای درخشانی را برای کسب‌وکار متصور شد. موضوعی که مخالفان زیادی در برابر آن وجود ندارد. زیرا شفافیت صورت های مالی افزایش می یابد و ارزش ذاتی دارایی ها واقعی تر می شود. اگرچه بازار در سطح قابل توجهی قرار دارد، اما محرک های مختلف تاثیر بسزایی در رشد بورس خواهند داشت، اما در شرایط فعلی موضوع تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها نقش مناسبی را ایفا کرده است.

منبع:ایران تحلیل



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

تک نرخی شدن قیمت ارز به سود معیشتِ شهروندان است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما