کلاهی که ایران خودرو بر سر مشتریانش گذاشت!

اقتصاد 100- به نظر می‌رسد ایران خودرو با افزایش قیمت نجومی محصولات تارا دستی و اتوماتیک کلاه گشادی بر سر متقاضیان این دو محصول گذاشته باشد.

کلاهی که ایران خودرو بر سر مشتریانش گذاشت!

 این روز‌ها ایران خودرو به متقاضیان تارا در سامانه یکپارچه پیام می‌دهد که محصول خود را با تارا‌های جدید عوض کنند غافل از اینکه تفاوت قیمت این محصولات در قبال چند آپشن جزئی نه تنها نجومی که کلاهبرداری به نظر می‌رسد.

پدال در این باره نوشت: قیمت تارا V۱ پلاس و V۴ به ترتیب ۵۸۰ و ۶۶۷ میلیون تومان توسط شورای رقابت تعیین شدند. نکته حائز اهمیت این موضوع به اختلاف قیمت زیاد این تیپ‌ها و تیپ‌های قدیمی برمی‌گردد. به نظر می‌رسد ایران خودرو و شورای رقابت بهینه‌سازی و استاندارد را بهانه‌ای جدید برای گران کردن خودرو‌های داخلی قرار داده‌اند.

در هفته‌ای که گذشت شورای رقابت قیمت ۸ خودروی ارتقا یافته ایران خودرو را اعلام کرد. در اطلاعیه شورای رقابت عنوان شده که این شورا با درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصولات آن‌ها مخالفت کرده است. لیست قیمت اعلامی خلاف این ادعا را نشان می‌دهد؛ خودرو‌های قدیمی و تکراری این لیست در واقع همان محصولات قبلی هستند که این بار توانسته‌اند به بهانه استاندارد‌های ۸۵ گانه و چند تغییر مختصر گران شوند.

تارا دنده‌ای V۱ آپشنال چه تفاوتی با V۱ معمولی دارد؟

افزایش قیمت بیش از ۶۵ درصدی تارا دستی عجیب‌ترین نمونه این قیمت هاست، خودرویی که با چند آپشن محدود یک شبه از ۳۹۰ میلیون v۱ به ۵۹۰ میلیون v۱p رسید!

شرکت ایران خودرو برای بهینه‌سازی و اصلاح ایرادات طراحی داخلی و خارجی تارا اقدام به تعریف پروژه تارا دستی V۱P کرده است.

در نمای خارجی تارا سال، تغییر گرافیک چراغ عقب و جایگزینی آنتن بال کوسه با نمونه اکتیو مشاهده می‌شود. درون کابین دکمه‌های شیشه بالابر از روی کنسول به روی در‌ها منتقل شده؛ همچنین کنسول وسط نیز تغییر کرده و اکنون دو شکاف به سبک ساینا و کوییک برای قرار دادن تلفن همراه مهیا شده است.

پیشرانه این خودرو، موتور TU۵P است که در مدل‌های قبلی این محصول نیز استفاده شده است. موتور TU۵P نسل جدید موتور TU۵ است که علاوه بر بهیود توان خروجی و استهلاک، مصرف سوخت آن نیز کاهش پیدا کرده است. موتور تی یوفایو پلاس نسبت به موتور TU۵ از بهبود عملکرد ۵ تا ۷ درصدی در توان و گشتاور برخوردار می‌باشد. تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها (CVVT) و به پمپ روغن با خروجی متغیر مجهز شده است.

گیربکس تارا دستی آپشنال نمونه ارتقاء یافته ۶ دنده (۶ MT) است. طبق اعلام ایران خودرو گیربکس جدید نسبت به نمونه ۵ سرعته قدیمی، از سیستم بروز تعویض دنده کابلی بهره می‌برد. تعویض دنده در گیربکس جدید آسان‌تر و پدال کلاچ آن نرم‌تر است.

علاوه بر موارد فوق تغییرات دیگری نیز بر روی این خودرو اعمال شده است:

تغییر طراحی روکش پارچه‌ای صندلی‌ها
اضافه شدن چراغ خوش‌آمد گویی زیر درب‌های جلو
نصب دوربین دید عقب
کاتالوگ تارا V۱ آپشنال

نمونه آپشنال تارا اتوماتیک از همان پیشرانه تی‌یوفایو پلاس و گیربکس ۶ سرعته AT بهره می‌برد. علاوه بر تغییر چراغ عقب، انتقال دکمه‌های شیشه بالابر به روی درب‌ها و نصب آنتن کوسه‌ای، امکانات دیگری نیز به این خودرو اضافه شده است:

شیشه‌های سولار ضد اشعه UV
آینه وسط الکتروکرومیک
باز شدن قفل درب صندوق با حرکت پا
گرمکن صندلی‌های جلو
صندلی ۶ حرکته برقی راننده و ۲ حرکته برقی سرنشین جلو
۴ بلندگوی صوتی بهینه به همراه ۲ تیوتر
تغییر پارچه سقف و اضافه شدن دستگیره سقفی برای سرنشین جلو
چراغ خوش آمد گویی زیر درب‌های جلو
چراغ روشنایی باکس داشبورد
چراغ آینه آفتابگیر راننده
جاعینکی و پنل جدید تنظیمات سانروف بر روی سقف
طراحی جدید روکش چرم و پارچه صندلی‌ها
کنسول زیر آرنجی برای ردیف عقب
دوربین دید عقب با خطوط راهنمای پارک
بهبود جزئی و محدود در برابر تغییرات قیمتی زیاد
تارا در ابتدای عرضه با ایرادات و حواشی زیادی در بحث طراحی و کیفیت همراه شد. با آگاهی ایران خودرو از خواسته مشتریان این تغییرات برای رضایت بیشتر مصرف کنندگان اعمال شده است.

این اتفاق خوب با تلخ کامی حواله‌داران مواجه شده چرا که شورای رقابت با اینکه افزایش قیمت نمونه‌های قبلی تارا را رد کرده، اما در تیپ‌های جدید بر اساس فرمولی جدید قیمت گذاری را انجام داده و باعث شده تا در حدود ۱۸۰ میلیون تومان این خودرو‌ها با نمونه‌های قبلی اختلاف قیمت داشته باشند.

به نظر نمی‌رسد که این آپشن‌ها و تغییرات جدید ۱۸۰ میلیون تومان برای ایران خودرو هزینه داشته باشد و این ارتقا بهانه‌ای برای افزایش قیمت و خروج از زیان است.

جایزه شورای رقابت به ایران خودرو برای احتکار خودرو!

در ماجرای افزایش قیمت با آپشن زیر ده میلیون و گرانی بالای ۴۰ میلیون وقتی نوبت به ایران خودرو رسید، شورای رقابت قیمت خودرو‌های آپشن دار این مجموعه را از ۸۰ میلیون تومان به بالا افزایش داد. به نظر می‌رسد افزایش قیمت محصولات این مجموعه برای آبی پوشان دلچسب‌تر باشد. چرا که آن‌ها توانستند به حداکثر افزایش قیمت یعنی ۱۸۰ میلیون تومان برسند.

با این تفاسیر قابل پیش‌بینی است که حداقل تا دو الی سه ماه آینده، وضعیت تولید و بازار خودرو، بهبود پیدا می‌کند و دیگر خودروسازان به بهانه‌های سختگیری سازمان ملی استاندارد، تاخیر در شماره گذاری، کمبود قطعه و نبود ارز از عرضه خودرو ممانعت نمی‌کنند و به ثبت نام کنندگان سامانه یکپارچه، خودرو‌ها را تحویل می‌دهند. اگر شورای رقابت زودتر با گرانی خودرو‌ها موافقت می‌کرد، این احتمال وجود داشت که ایران خودرو در سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه هم حضور پیدا می‌کرد.  

شما بگویید؛ تارا دستی و اتوماتیک آپشنال با قیمت ۵۸۰ و ۶۶۷ میلیون تومانی ارزش خرید دارند؟ آیا ۱۸۰ میلیون افزایش قیمت برای این تغییرات منطقی است؟

ایران خودرو هنوز تارا‌های تحویل پاییز را به مشتریان نداده است و البته بسیاری از متقاضیان نوبت پاییز حتی پیامک واریز وجه هم دریافت نکرده‌اند لازم است درباره تعیین تکلیف آن‌ها با صراحت اطلاع رسانی کند.

منبع:نبض بازار 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما