بمب خبری در بازار خودرو / آماده باشید!
اقتصاد 100- دستور جلسه امروز شورای رقابت بررسی و اصلاح دستورالعمل بازار خودروهای سواری است. هر گاه اعضای شورای رقابت موضوع خودرو را در دستورکار قرار میدهند چشم نگران دو طرف عرضه و تقاضا در بازار خودرو به خروجی جلسه شورای رقابت دوخته میشود.
سایت شورای رقابت اعلام کرد اعضای این شورا در جلسه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ (امروز) قصد دارند تا دستورالعمل تنظیم بازار خودرو های سواری را بررسی و اصلاح کنند.
انتشار این خبر سبب شد تا بازار خودرو تب کند. خریداران و فروشندگان در بازار هرگاه اعضای شورای رقابت دستور جلسهای با موضوع خودرو را دارند، گوش به زنگ خروجی جلسه میمانند. زیرا تصمیم هایی که در جلسه شورای رقابت گرفته میشود به نوعی مسیر را به آنها نشان میدهد.
کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت در جلسه ۱۸ مهر امسال خود مصوباتی درباره بازار خودرو داشت. اعضای این مرکز از شورای رقابت خواستند تا دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری به گونهای اصلاح شود که شورای رقابت تنها در جایگاه سیاستگذاری و نظارت ایفای نقش کند و انجام امور اجرایی به نهادهای ذیربط دیگر واگذار شود. این مصوبه از سوی کارشناسان به خروج شورای رقابت از فرآیند قیمتگذاری خودرو در مبدا تعبیر شد. کارشناسان معتقد بودند شورای رقابت با توجه به مصوبه مرکز ملی رقابت دیگر در نقشی در تعیین نرخ کارخانهای خودروها بازی نخواهد کرد و به جایگاه ریلگذاری برای صنعت خودرو ارتقا پیدا میکند.
به نظر میرسد این تغییر جایگاه با توجه به وضعیت حاکم بر خودروسازان در دستورکار قرار گرفته است. صورتهای مالی ایران خودرو و سایپا نشان میدهد این شرکتها زیان انباشته سنگینی را ثبت کردهاند. اطلاعات منتشر شده در سه ماهه اول امسال در سایت کدال سازمان بورس نشان میدهد ایران خودرو و سایپا (بهمراه زیر مجموعه خود یعنی پارس خودرو) حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته را ثبت کردند. کارشناسان ثبت این میزان زیان را در صورتهای مالی خودروسازان به دلیل حضور نهادی مانند شورای رقابت در فرآیند قیمتگذاری محصولات خودروسازان است که اجازه نمیدهد این شرکتها محصولات خود را براساس مکانیزم عرضه و تقاضا قیمتگذاری کرده و برای مشتریان فاکتور کنند.
وزیر صمت نیز پیش تر اعلام کرده بود درباره قیمتگذاری خودرو باید از قانون تبعیت کنیم، اما نظر شخصی من این است که باید به سمت بازار آزاد حرکت کنیم. عباس علی آبادی گفت باید انحصارها را از بین ببریم به نحوی که نرخ در رقابت بازار تعیین شود.
وزیر صمت به این نکته نیز اشاره کرد که گاهی در اقتصاد مجبور میشویم که قیمتگذاری کنیم. البته به نظر این عوض دولت سیزدهم زمانی که انحصار وجود دارد یا ناترازی شدید که قابل جبران نیست باید از بورس کالا و یا مکانیزمهای دیگر کمک بگیریم تا میتوانیم شرایط عادلانه در بازار ایجاد کنیم.
بنابراین شرایط برای خروج شورای رقابت از فرآیند قیمتگذاری مهیاست، مگر اینکه اعضای شورای رقابت قضد داشته باشند به هر نحو ممکن همچنان عنان قیمتگذاری محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز را دست داشته باشند. البته فراموش نکنیم شورای رقابت از مهر ۱۴۰۰ تا اواخر پاییز سال گذشته به موقت از قیمتگذاری خودرو خارج شد، اما سیاستگذار خودرویی در بازه زمانی یاد شده جرات ایجاد تغییر در نرخ خودرو را نداشت و همین اتفاق بیش از زمان حضور شورای رقابت به ایران خودرو و سایپا زیان وارد کرد. بنابراین چنانچه شورای رقابت از فرآیند قیمتگذاری خودرو کنار رود، سیاست گذاریها باید به سمتی برود که در اسرع وقت سیاست جایگزینی برای تعیین نرخ خودرو در کارخانه در صورت گار قرار گیرد.
منبع:روزگار خودرو
ارسال نظر