این آپشن کوئیک برایتان 120 میلیون آب می خورد!
اقتصاد 100-قیمت تازه برخی خودروهای جدید و محصولات آپشندار در شرایطی از سوی شورای رقابت تعیین شد که به نظر میرسد اصلاح قیمت خودرو بهصورت زیرپوستی از سوی این شورا کلید خورده است.
شورای رقابت پس از حدود پنج ماه بلاتکلیفی در شرایطی قیمت پنج محصول سایپا را تعیین کرده که به نظر میرسد اصلاح قیمت خودرو به صورت زیرپوستی از سوی این شورا کلید خورده است. سهشنبه هفته گذشته قیمت پنج محصول سایپا پس از ماهها سردرگمی متقاضیان اعلام شد. پیش از این نیز این شرکت از عدم قیمتگذاری برخی محصولات از سوی شورای رقابت اظهار گلایهمندی کرده بود. با این وجود در نهایت ۲۱ شهریورماه قیمت پنج محصول سایپا اعلام شد. نکته جالب اینکه قیمتهای تعیین شده در برخی محصولات، بسیار نزدیک به قیمتهای جدید بازار است؛ این در شرایطی است که برخی محصولات پرطرفدار ایران خودرو را با قیمت کارخانهای به چالش میکشد.
اما قیمتهای جدید محصولات سایپا حاوی چند نکته است؛ اولا اینکه شورای رقابت دقیقا اعلام نکرده این خودروها شامل چه آپشنهایی هستند که مثلا ۶۰درصد به قیمت یک محصول اضافه شده است؛ و دوم اینکه قیمتهای اعلامی با برخی محصولات پرطرفدار دیگر خودروسازان همچون ایران خودرو برابری میکند. آنچه مشخص است شاهین اتوماتیک و اطلس تاکنون در بازار موجود نبودهاند اما سه محصول دیگر بر اساس آپشنی که به آنها اضافه شده قیمتگذاری شدهاند.
برخی خبرگزاریها شورای رقابت را به همکاری با سایپا برای گرانفروشی متهم کردند
همچنین سه مدل قدیمی غیراتوماتیک از کوییک موجود است؛ کوییک ساده ۲۰۱میلیون تومان، کوییک R ۲۵۶ میلیون تومان و کوییکS ۲۶۸میلیون تومان قیمت دارند. بنابراین آپشن کوییک GXR نسبت به ارزانترین مدل ۱۲۰ میلیون تومان و نسبت به گرانترین مدل کوییک ۵۳ میلیون تومان آب خورده است. اما قیمتگذاری جدید موضوع انتقاد برخی رسانههای نزدیک به دولت قرار گرفته است؛ به طوری که برخی از خبرگزاریها شورای رقابت را به همکاری با سایپا برای گرانفروشی متهم کردند. البته در خبر منتشرشده، گفته شده قیمتهای اعلامشده، بهای درب کارخانه این خودروهاست اما دقیقا مشخص نیست آیا این قیمتها نهایی است یا قرار است هزینههای جانبی نیز به آن اضافه شود.
اما جدا از قیمتگذاری محصولات جدید سایپا، تعیین قیمت محصولات قدیمی، آن هم با آپشنهای متفاوت و همراه با قیمت بالاتر، هر چند بدعتی تازه نیست اما از اصلاح قیمت زیرپوستی شورای رقابت آن هم با هماهنگی وزارت صمت و خودروسازان خبر میدهد. این شورا در روزهای گذشته اعلام کرد برنامهای برای افزایش قیمت محصولات خودرویی ندارد؛ این در شرایطی است که با توجه به افت ماهانه تولید و رشد دپوی خودرو، ظاهرا چارهای جز رشد قیمت محصولات خودرویی آن هم با عناوینی همچون افزایش آپشنها نیست.
ارسال نظر