خودرو در ایران گران نیست، قدرت خرید مردم پایین است
اقتصاد 100-رئیس انجمن همگن قطعه سازی با تاکید بر اینکه خودرو در ایران گران نیست، گفت: قدرت خرید مردم پایین است اما برخی ترجیح میدهند با فرافکنی بگویند خودرو در کشور گران است؛ از این رو مردم نمیخرند.
محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن همگن قطعه سازی با اشاره به اینکه خودرو در ایران درگیر بحرانهای جدی است و ما نیز این مساله را قبول داریم، گفت: نکته عجیب اینجاست که منتقدان صنعت خودرو و کسانی که این صنعت را تخریب میکنند همان کسانی هستند که بحران اصلی را در این حوزه رقم زدهاند. من به شما قول میدهم اگر دو اتفاق رخ دهد، صنعت خودروسازی ایران در مقیاسی تازه و کلاسی جهانی عمل خواهد کرد.
بحرانهای صنعت خودرو در ایران چیست؟
او مهمترین بحرانهای صنعت خودرو در ایران را بحران مدیریت دولتی از یک سو و همچنین قیمتگذاری دستوری دانست و گفت: این دو عامل زمینه را برای بروز بحران فراهم کردهاند. در حقیقت در ایران ما خودرو تولید نمیکنیم، رانت تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار را به مردم میفروشیم و این وضعیت هولناک است.
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه خودرو در ایران گران نیست، گفت: قدرت خرید مردم پایین است اما برخی ترجیح میدهند با فرافکنی بگویند خودرو در کشور گران است؛ از این رو مردم نمیخرند. شما به جای تمرکز روی قیمت خودرو بر قدرت خرید و بهبود آن و پیشبینی ابزارهایی برای افزایش قدرت خرید متمرکز شوید تا مشکل حل شود نه اینکه با قیمتگذاری دستوری در صدد برآیید مشکل را مدیریت کنید و زیان را به خودروسازان تحمیل کنید.
نجفی منش به تجربه مصادره در ابتدای پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: من همواره این سوال را مطرح میکنم که اگر ایران خودرو متعلق به مالکان اصلیاش یعنی خیامیها بود، باز هم همین مشکلات وجود داشت؟ بیتردید پاسخ منفی است. این مشکلات به هیچ وجه اتفاق نمیافتاد. دولت باید پاسخگوی این بحرانها باشد، آنچه باید درس عبرت باشد، مدیریت دولت بر بنگاههاست نه خود بنگاه که دخل و تصرفی در سرنوشتش ندارد.
او گفت: اداره سیاسی شرکتها یعنی دولت خودش مدیری را تعیین میکند که به فردای خودش اطمینان و اعتماد ندارد و با هر حرف و حرکتی شاید برکنار شود، چنین کسی با این ساختار مدیریتی چرا باید نگران سرنوشت بنگاه باشد؟
او با تجربه ترکیه در تولید خودرو اشاره کرد و گفت: من از همه سیاستگذاران خواهش میکنم تجربه اخیر ترکیه را در نظر بگیرند. اردوغان در سفر اخیرش به کشورهای عربی به آنها خودروی ترکیه را هدیه داد. بروید ببینید این خودرو را چه کسی تولید کرد؟ دولت یا بخش خصوصی؟ ببینید دولت چقدر در تعیین قیمت و … دخالت دارد؟ دولتها ضرورت دارد که زمینه را برای تسهیل فعالیت اقتصادی مهیا کنند و وقتی چنین اتفاقی رخ بدهد،در سایه تنظیم مقررات تجاری محدوده حمایت را تعیین میکنند اما متاسفانه دولت در اینجا به جای آنکه تسهیل تولید را دردستور کار قرار دهد، میخواهد خودش جای تولیدکننده بنشیند.
ارسال نظر