زمزمه های افزایش دوباره تعرفه واردات خودرو
اقتصاد 100-درست در زمانی که به نظر می رسد واردات خودرو به روند ثابت خود نزدیک شده است، حالا شنیده ها حاکی از آن است که دولت قصد افزایش تعرفه واردات خودرو را دارد.
واردات خودرو همچنان به نوعی معلق مانده و با وجود اینکه اولین خودروهای وارداتی استاندارد لازم را دریافت کردند، اما هنوز خبری از پلاک شدن خودروهای وارداتی نیست. این روزها مشتریان چانگان CS35 پلاس از افزایش قیمت خودروها شاکی هستند و دیگر مشتریان سامانه عرضه وارداتی ها نسبت به بلاتکلیفی خود ناراضی اند. با همه این ها اما به نظر می رسد در نهایت واردات کم کم به مسیر با ثبات خود نزدیک می شود. اما یک تصمیم مهم در مورد وارداتی ها در راه است و آن هم افزایش دوباره تعرفه واردات خودرو است که احتمالا قرار است رقم بخورد.
دولت درآمد بیشتری از واردات می خواهد
بیایید نگاهی به روندی که دولت فعلی برای واردات خودرو طی کرد داشته باشیم. ابتدا قرار بر این بود تعرفه های واردات بسیار پایین در نظر گرفته شود و برای مثال صحبت از تعرفه ۲۱ درصدی برای خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی سی برای واردات بود. اگر این تعرفه ها برای واردات در نظر گرفته می شد، امید آن می رفت بتوان بازار افسار گسیخته را مهار کرد و به ثبات و آرامش رساند. اما بعد اعلام شد که قرار است تعرفه های قبل از ممنوعیت برای واردات در نظر گرفته شود. این یعنی برای خودروهای با حجم موتور تا ۱,۵۰۰ سی سی عدد تعرفه ۵۵ درصد در نظر گرفته می شود. این افزایش باعث شد بسیاری از مردم نسبت به تاثیر التیام بخش واردات خودرو ناامید شوند. اما همچنان امید آن می رفت با ایجاد رقابت در بازار، تاثیر نسبی مثبتی را با انجام واردات مستمر داشته باشیم. اما در نهایت تعرفه ها باز هم بیشتر شد و برای خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی سی تعرفه ۷۰ درصدی در نظر گرفته شد.
اما حالا شنیده ها از برخی منابع مطلع حاکی از آن است که دولت دوباره قصد افزایش تعرفه واردات " تعرفه واردات خودرو را دارد و احتمالاً افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات را برای هر رده خواهیم داشت. قبل تر هم گفته شده بود که دولت ابراهیم رئیسی در صدد جبران کسری بودجه های خود از طریق افزایش تعرفه واردات باشد. اما این افزایش چند مرحله ای حاکی از عدم برنامه ریزی درست وزارت صمت و همچنین زیاده خواهی بیش از حد دولت از واردات خودرو است. دقت کنید افزایش تعرفه های گمرکی تا زمان ترخیص می تواند موثر باشد و این یعنی خودروهایی که تا به حال ترخیص نشده اند، احتمالاً مشمول این افزایش تعرفه خواهند بود. هنوز مشخص نیست چه کسی و با چه رویکردی پیشنهاد این افزایش تعرفه را داده است. اما آنچه به وضوح مشخص است این بوده که واردات با این رویه در ظاهر برای ساماندهی صنعت و بازار، اما در باطن برای پر کردن جیب دولت است.
دولت دلیل آغاز دوباره واردات را می داند؟
ممنوعیت واردات خودرو از یک طرف و کسری چند ساله تولید از طرف دیگر باعث شد تا بازار خودرو وضعیت پیچیده امروز را داشته باشد. همین باعث شد تا با فشار مجلس واردات خودرو دوباره کلید بخورد. در واقع وضعیت اسفناک بازار باعث شد تا واردات به عنوان یک عامل تثبیت کننده مطرح شود و آن زمان خبری از افزایش درآمد دولت نبود. اما گویا دولت و یا به عبارت دقیق تر وزارت صمت دلیل اصلی واردات خودرو را نمی داند و واردات را بیشتر شبیه به لقمه ای چرم و نرم دیده که به سادگی به آن می رسد.
توجه کنید افزایش دوباره تعرفه واردات خودرو هنوز قطعی نیست. اما بر اساس شنیده ها این تصمیمی است که عده ای اصرار بر انجام آن دارند. امیدواریم این افزایش رقم نخورد؛ چراکه در نهایت واردات نمی تواند تثبیت کننده خوبی برای بازار باشد.
ارسال نظر