پس از ایجاد زیرساخت لازم منتظر بنزین لیتری 40 هزار تومان باشید !

اقتصاد 100-معتقدم بنزین در حال حاضر خیلی ارزان در اختیار عموم قرار می گیرد. اما این به معنای آن نیست که دولت می تواند بدون برنامه و ایجاد زیرساخت های لازم اقدام به گران کردن این محصول استراتژیک کند.

پس از ایجاد زیرساخت لازم منتظر بنزین لیتری 40 هزار تومان باشید !

واقعیت این است که با توجه به قیمت های جهانی بنزین و قیمت فوب خلیج فارس این محصول، قیمت بنزین باید حدود ۴۰ هزار تومان برای هر لیتر باشد. بر همین اساس دولت ها همواره معتقدند که مصرف بنزین باید مدیریت شود و از جلمه اولین راهکارهایشان افزایش قیمت این محصول به منظور کاهش زیان و نزدیک کردن آن به حداقل به ۸۰% فوب خلیج فارس است. اما دولت ها هیچگاه از وظایف خود قبل از اصلاح قیمت بنزین سخن نمی گویند. چرا که به ضرر آنها است.

در واقع قبل از اصلاح قیمتی محصول استراتژیکی مثل بنزین باید اصلاح مصرفی صورت گیرد. این اصلاح مصرف باید در خصوص صنایع خودروساز، مجموعه تاکسیرانی کشور، حمل و نقل بین شهری و افزایش کیفیت خدمات به خودروهای برقی و هیبدریدی اتفاق بیفتد. این مهم به وقوع نمی پیوندد جز با حمایت دولت از فعالیت در این عرصه ها.

باید بدانید مصرف سوخت در ایران یکی از مهمترین موضوعات اقتصادی کشور محسوب می شود. با توجه به وابستگی اقتصادی ایران به صنایع نفت و گاز، مصرف سوخت به عنوان یک رکن اساسی در اقتصاد قرار دارد. در سال های اخیر، با توجه به تحریم های اقتصادی علیه ایران، مصرف سوخت نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و این موضوع باعث شده تا برخی از مشکلات اقتصادی در کشور تشدید شود.

مصرف سوخت در ایران در بخش حمل و نقل و کشاورزی به عنوان منبع انرژی استفاده می شود. با افزایش جمعیت و بهبود سطح زندگی، مصرف سوخت نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

این امر باعث شده تا دولت ایران در برنامه ریزی های خود به مصرف کنترل شده سوخت توجه ویژه ای داشته باشد و سعی در کاهش مصرف سوخت داشته باشد. در این راستا، دولت ایران به پیشگیری از فرار سوخت و کنترل قیمت های سوخت نیز توجه ویژه ای داشته است.

اما برای حل معضل سوخت دولت باید تمام خودروسازان را ترقیب به اصلاح مصرف سوخت خودروها کند و پس از آن ممنوعیت تولید و واردات خودرو با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر را در دستور کار خود قرار دهد. در آخرین نمایشگاه خودر شانگ های چین شرکت بی ام دبلیو اقدام به عرضه محصولی از سری خودروهای خود کرده است که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱ و نیم لیتر مصرف می کند.

در حوزه تاکسیرانی شهری باید به سمت خودروهای برقی برویم. این خودرهای تاثیر زیادی بر زندگی مردم دارند. اگر بخواهم کوتاه در خصوص این خودروها توضیح دهم باید بگویم خودروهای برقی، یک نوع خودرو با موتور الکتریکی هستند که انرژی خود را از باتری‌های قابل شارژ جمع آوری می‌کنند.

این خودروها باعث کاهش آلودگی هوا و صدای شهری، صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت و نگهداری، و بهبود کیفیت زندگی در شهرها شده‌اند. در ایران، با توجه به محدودیت در تولید و واردات خودروهای برقی، تنها چند شرکت توانسته‌اند در این حوزه فعالیت کنند. با این حال، با نظر به مزایای اقتصادی و زیست محیطی خودروهای برقی، برخی شرکت‌ها به دنبال توسعه این صنعت در ایران هستند.

اما این بخش از صنعت خودرو نیاز به حمایت جدی دارد تا بتوان زیرساخت های لازم برای این خودروها را فراهم نمود و با خیال راحت از زیرساخت و وجود قطعات و تعمیرکار مناسب آن خودروهای تاکسی درون شهری کشور را به خودروهای برقی تبدیل کرد.

در خصوص تاکسی های بین شهری نیز باید حتما از خودرهای هیبریدی استفاده کرد. خودروهای هیبریدی با عملکرد مخلوطی از موتور بنزینی و الکتریکی، به عنوان یک گزینه پایدار و سبز در صنعت خودروسازی شناخته می‌شوند. این نوع خودروها با استفاده هوشمندانه از انرژی الکتریکی در شهرها و ترافیک شلوغ، صرفه جویی در سوخت و کاهش آلودگی هوا را فراهم می‌کنند. 

استفاده از خودروهای هیبریدی به عنوان یک راه حل در جهت کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، به خصوص در شهرهای پرتردد، توسط سازمان‌های محیط زیست، جوامع علمی و صنعتی پشتیبانی شده است. این خودروها در برخی کشورها با تخفیفات مالی و مزایای دیگر، به عنوان یک گزینه شایسته برای حمل و نقل شهری و بلندمدت مطرح شده‌اند.

اما در خصوص این خودروها نیز به دلیل عدم خدمات پس از فروش برندهای سازنده در ایران خریداران در مورد تعمیرات باتری ها با مشکل مواجه هستند. پس دولت باید با به کارگیری ساز و کارهای مناسب نسبت به رشد خدمات این موارد اقدام کند تا بتوان خودروهای فعلی در حمل و نقل بین شهری را با خودروهای هیبریدی تعویض کنیم.

پس از اینکه توانستیم با امکاناتی نظیر آنچه در بالا بیان شد و البته مواردی که در این مطلب در نظر گرفته نشده و ممکن است در این خصوص مهم باشد را ایجاد کنیم (از جمله این موارد سطح درآمد خانوارهای ایرانی است) می توانیم به فکر این باشیم که در خصوص قیمت بنزین اصلاحاتی صورت دهیم.

 البته باید به میزان مصرف نیز توجه کنیم و دولت سریعتر به فکر ایجاد زیرساخت های لازم باشد چرا که در حال حاضر روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم که به جرات می‌توانم بگویم این تولید با به کارگیری تمام ظرفیت موجود در حال حاضر انجام می‌شود.

اگر این رویه ادامه پیدا کند تا ۵ سال دیگر باید یک ستاره خلیج فارس دیگر ایجاد شود که به راحتی امکان‌پذیر نیست. بنابراین تا اصلاح ساختاری رخ ندهد اصلاح قیمتی فایده ندارد.

امید است با رویکردی مناسب و ایجاد زیرساخت های لازم کشور به سلامت از این معضل گذر کند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
  • سید مسعود قائم مقامی ارسالی در

    آقای پروفسور همه مقاله ات را نخواندم. عصبانی شدم. هر وقت حقوق کارگرها رو ده برابر کردید حتماً بنزین رو هم ده برابر کنید در غیر اینصورت انفجار اجتماعی منتظرتان خواهد بود.

  • مرتضی ارسالی در

    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر).
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به همین خاطر با سهمیه بندی و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا (چه بسا بخشی از علتهای بحران عظیم خشکسالی هم باشد) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.

.

اخبار سلامت

سینما در سینما