داستان دنباله دار بلیط هواپیما / تا خرداد دنبال سفر هوایی نباشید !
اقتصاد 100-در هفتهها و ماههای اخیر مسئله کمیابی بلیت هواپیما، سفر هوایی را برای مردم به یک چالش جدی تبدیل کرده است. بررسی سایتهای فروش بلیت هواپیما نشان میدهد تا نیمه دوم خردادماه بلیت هواپیما برای شهرهای پر تردد و بزرگ موجود نیست، مگر اینکه ظرفیتهای جدیدی ایجاد شود.
در بررسی موردی پرواز تهران به شیراز برای روز 27 اردیبهشت 1402، مشاهده شد که در سایت رسمی هواپیماییهای کشور تا اواسط ماه بعد هیچ پروازی وجود ندارد. بررسی چند سایت شناختهشده فروش بلیت نیز بینتیجه بود.
هواپیمایی هما در وبسایت خود نزدیکترین پرواز را برای تاریخ 20 خرداد تعیین کرده است.
در سایت علیبابا نزدیکترین پروازی که برای مسیر تهران به شیراز یافت شد برای تاریخ جمعه 19 خرداد است که مربوط به هواپیمایی ایرانایرتور است و در سایت رسمی این هواپیمایی نیز نتیجه همینطور بود.
در بررسی سایت فلایتیو تا 19 خرداد ماه هیچ پروازی یافت نشد.
در جستجوی روز یکشنبه 24 اردیبهشت در فلایتودی برای روز 25 و 27 اردیبهشت پرواز ثبت شده بود اما با قیمت حدودا 100 درصد بیشتر از نرخ اعلام شده و حدودا 2میلیون و 800 هزار تومان؛ هرچند همین 2 پرواز نیز امکان رزرو نداشتند و طی تماس تلفنی و صحبت با کارشناس فروش مشخص شد که سایت بهروز نشده و از ابتدا پروازی وجود نداشته است. در بررسی امروز 25 اردیبهشت، همان دو پرواز غیرواقعی نیز وجود ندارند.
در روز یکشنبه، نزدیکترین پرواز موجود در سایت فلایتودی مربوط به تاریخ 1 خرداد و با قیمت بیش از ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود. در جستجوی مجدد امروز، دوشنبه 25 اردیبهشت، پرواز 1 خرداد با قیمت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، یعنی ۱ میلیون تومان گرانتر از روز قبل ارائه شده است!
سایت Tcharter برای روز چهارشنبه 27 اردیبهشت یک پرواز با قیمت بیش از ۹۰۰ هزار تومان تومان را نشان داد اما هیچ جزئیاتی از پرواز مشخص نبود و امکان خرید بلیت وجود نداشت. در این سایت برای روز پنجشنبه 28 اردیبهشت نیز 3 پرواز وجود داشت با قیمتهای بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان که یکی از آنها غیر قابل دسترس بود. در روزهای پس از آن نیز پروازهای کمی وجود دارد که نرخ آنها از ۱ میلیون تومان تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان متغیر است.
در جستجوی مجدد در سایتTcharter در روز دوشنبه 25 اردیبهشت تعداد پروازها بیشتر و قیمت آنها اندکی پایینتر بود. به طوری که گرانترین پرواز مربوط به تاریخ 14 خرداد که در بررسی روز قبل به قیمت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرسید، اکنون حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تعداد پروازها بعد از تاریخ 24 خرداد نیز به وضوح بیشتر است.
سایت irsa نیز برای روز 27 اردیبهشت 4 پرواز داشت؛ 2 پرواز هواپیمایی زاگرس با قیمت بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و دو پرواز هواپیمایی پارسایر با نرخ بالای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان.
بعد از این تاریخ، نزدیکترین پرواز برای روز 1 خرداد است که چارتری و با قیمت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
وضعیت در سایر سایتهای فروش بلیت و هواپیمایی کشور نیز مشابه بود. با فرض اینکه امکان خرید آنلاین غیر فعال است، پس از تماس تلفنی جهت خرید بلیت، تمام هواپیماییها و واحدهای فروش بلیت نتیجه مشابهی با جستجوی اینترنتی را اعلام کردند.
چندی پیش سازمان هواپیمایی کشور در این باره اعلام کرد که این کمبود بلیت مسئله امروز و دیروز نیست و همواره مطرح بوده است و مدعی شد که دلیل این امر تقاضای بالا از جانب مردم و رغبت بیشتر به سفرهای هوایی به دلیل سرعت، امنیت بالا، بعد مسافت و مقرون به صرفه بودن آن است.
از سوی دیگر، فروردین امسال، برخی ایرلاینها با اشاره به تورم عمومی و تأثیر افزایش نرخ کالاها و خدمات، درخواست افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما را دادند. سازمان هواپیمایی کشور در بیانهای در این باره اعلام کرد که با این افزایش قیمت موافق است، اما به معنای افزایش 100 درصدی نیست.
با این وجود و علیرغم موافقت سازمان هواپیمایی کشور، این تصمیم همچنان منتظر تصویب ستاد تنظیم بازار است و نه تنها تاکنون افزایش قیمتی صورت نگرفته است، بلکه درخواست جریمه برای فروش بلیت با قیمت بالاتر به اداره تعزیرات داده شده است.
بنابراین تا زمانیکه ستاد تنظیم بازار با وجود نرخ بالای تورم، نوسانات ارزی و تحریمهای گسترده، پس از نزدیک به دوسال هنوز درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما تصمیمی نگرفته، پیشبینی میشود کمیاب بودن بلیط هواپیما داستانی دنبالهدار باشد!
ارسال نظر