بلایی که افزایش قیمت بنزین بر سر مردم آورد
اقتصاد 100- قاچاق سوخت در ابعاد گستردهای جریان دارد و به گفته رمضان علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، علاوه بر قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین، حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی دیگر از جمله گازوئیل نیز از کشور خارج میشود.
در شرایطی که قاچاق سوخت به میزان قابل توجهی در کشور ادامه دارد، سوالی که مطرح میشود این است که چرا در عین حال که این قاچاق صورت میگیرد، میلیاردها دلار برای واردات فرآوردههای نفتی هزینه میشود؟ حملونقل کشور همچنان باید ادامه یابد، بنابراین مسئولان باید به این مسئله توجه ویژهای داشته باشند.
این نماینده مجلس در ادامه از طرح تحقیق و تفحص برخی نمایندگان از وزارت نفت درباره قاچاق سوخت خبر داد و افزود: تحقیق و تفحص در این زمینه زمانبر است و برای حل آن نیاز به پیگیریهای فوری و ویژه است. در این راستا، مسئولان باید دستورات دقیق و عملی برای مقابله با این مشکل صادر کنند و دستگاههای نظارتی باید بهطور جدی وارد عمل شوند.
وی همچنین به ابعاد اقتصادی قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: اگر قیمت بنزین در کشورهای همسایه را بررسی کنیم، تفاوتهای چشمگیری در قیمت آن با ایران مشاهده میشود که باعث قاچاق میشود. این مشکل به طور مستقیم با عدم هماهنگی در سیاستگذاریها و نواقص مدیریتی در سیستمهای توزیع سوخت ارتباط دارد. به گفته وی، در حالی که قیمت بنزین در داخل ایران بسیار پایین است، در کشورهای همسایه قیمتهای به مراتب بالاتری دارند و این خود عامل اصلی قاچاق به شمار میرود.
این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد که دولت باید به جای افزایش قیمت سوخت، تمرکز خود را بر اصلاح سیستم توزیع و مدیریت آن بگذارد. در این زمینه، تغییرات در زیرساختها و راهاندازی سیستمهای توزیع و سهمیهبندی صحیح میتواند به حل این مشکل کمک کند.
وی همچنین اشاره کرد که در زمینه انرژی، کشور نیازمند سیاستگذاریهای کلان و بهینهسازی مصرف است. به گفته او، شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست و برای رسیدن به توسعه پایدار، باید برنامهریزیهای دقیقی برای بهینهسازی مصرف انرژی و افزایش بهرهوری انجام گیرد.
ارسال نظر