اگر یارانه بنزین برداشته شود قیمت بنزین چه تغییری میکند؟
اقتصاد 100- بنزین با کیفیت وارداتی، قیمتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان خواهد داشت.
محمد صادق مهرجو، کارشناس انرژی، در خصوص هزینه تولید بنزین در پالایشگاههای جهانی توضیح داد: هزینه تمام شده تولید بنزین در پالایشگاههای خارجی به طور متوسط حدود ۱۵ دلار به ازای هر بشکه است. این هزینه شامل تمامی مراحل تولید از استخراج نفت تا تحویل به پمپ بنزین است. به عنوان مثال، شرکتهای معتبر بینالمللی مانند توتال، بیپی و شل، که از زنجیره تأمین کامل نفت، پالایش و توزیع بنزین برخوردارند، این هزینهها را در نظر میگیرند.
وی ادامه داد: در آمریکا هزینه تولید هر بشکه بنزین از هر بشکه نفت خام حدود ۱۵ دلار است. با در نظر گرفتن اینکه هر بشکه نفت خام ۱۵۹ لیتر است، هزینه تولید هر لیتر بنزین حدود ۱۰ سنت یا معادل ۷ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار جهانی میشود، که این قیمت برای ایران با دلار ۷۷ هزار تومانی معادل قیمت جهانی تولید بنزین است.
مهرجو افزود: با این حال، تولید داخلی در ایران هزینههای اضافی زیادی دارد. به عنوان مثال، برخی پالایشگاهها در پروژههای غیر مرتبط با تولید بنزین سرمایهگذاری میکنند و این ضررها به هزینه تمام شده تولید بنزین اضافه میشود.
وی در مورد یارانههای پرداختی به بنزین نیز اظهار داشت: طبق محاسبات جهانی، هزینه تولید بنزین در سطح جهانی ۷ هزار و ۷۰۰ تومان است، در حالی که دولت در ایران بنزین را با قیمت ۳ هزار تومان به مردم عرضه میکند. این تفاوت به معنای پرداخت یارانههای سنگین است. به عنوان مثال، قیمت بنزین وارداتی از امارات، که حدود ۸۰ سنت به ازای هر لیتر است، معادل ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان در ایران تمام میشود، اما در حال حاضر با قیمت پایینتر به دست مردم میرسد.
این کارشناس انرژی در پاسخ به این سوال که آیا یارانه بنزین حذف شود، آیا قیمت بنزین به ۴۳ هزار تومان خواهد رسید، توضیح داد: در صورتی که یارانه بنزین برداشته شود، قیمت واردات بنزین به هیچ عنوان به ۴۳ هزار تومان نخواهد رسید، بلکه قیمت واقعی آن بسیار بیشتر خواهد بود.
مهرجو همچنین پیشبینی کرد که دولت احتمالاً قصد دارد بنزین یارانهای را با قیمت ۳ هزار تومان عرضه کند و بنزین ۱۵۰۰ تومانی را حذف کند. او همچنین اشاره کرد که یکی از اقدامات پیشنهادی برای مدیریت مصرف سوخت، حذف کارتهای جایگاههای سوخت است، چرا که این کارتها ابزار اصلی قاچاق سوخت در مرزها هستند.
وی افزود: در نهایت، واردات بنزین برای افزایش کیفیت و خلوص بنزین داخلی همیشه مورد نیاز بوده و حتی در دولتهای گذشته نیز واردات بنزین برای بهبود کیفیت ادامه داشت. در برخی سالها، واردات بنزین کاهش یافت، اما هیچگاه واردات به صفر نرسید، مگر در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که به دلیل کاهش تقاضای جهانی، ایران به دلیل مازاد تولید مجبور به صادرات بنزین شد.
مهرجو همچنین پیشنهاد داد که با حذف یا کاهش سهمیه بنزین آزاد (برای سهمیههای ۱۰۰ لیتری) و افزایش قیمت بنزین آزاد به ۸ هزار تومان، میتوان به یک تعادل در بازار رسید.
ارسال نظر