آماده شدن ایران برای اقتصاد بدون مرز
اقتصاد 100-عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانهای (نصر)، در گفتگو با روزنامه «ایران»، نظر خود را در خصوص رویکرد بانک مرکزی نسبت به تنظیمگری رمزارزها و چالشهای پیشروی این حوزه بیان کرد.
تحلیل چالشهای تنظیمگری رمزارزها در ایران
آشتیانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی ایران تحت تحریمها قرار دارد، معتقد است که تصویب سیاستها و سندهای جدید از سوی این نهاد نمیتواند تأثیر زیادی در جذب سرمایهگذاران خارجی داشته باشد. در حقیقت، احتمالاً این رویکرد میتواند به افزایش ریسک کسبوکارهای مرتبط با رمزارزها در داخل کشور منجر شود. به گفته وی، ماهیت بازار رمزارزها به گونهای است که نیاز به تنظیمگری خاص دارد و تجربه کشورهای دیگر نشان میدهد که بانکهای مرکزی به تنهایی نمیتوانند همه جوانب این بازار را مدیریت کنند.
آشتیانی تأکید کرد:
"بانکهای مرکزی تنها در زمینه تنظیمگری رمزپولها (پولهای دیجیتال صادر شده توسط خود بانکها) مداخله میکنند، اما به طور کلی، تنظیمگری جامع رمزارزها نیاز به همکاری نهادهای مختلف دارد."
نگرانی از محدودیتهای بانک مرکزی
وی افزود که در چند سال اخیر، اقدامات بانک مرکزی بیشتر به سمت اعمال محدودیتهایی برای رمزارزها بوده است. مثلاً محدودیت در سقف واریز و مسدودسازی برخی درگاههای پرداخت، که این اقدامات به گفته آشتیانی ممکن است منجر به کاهش اعتماد عمومی به پلتفرمهای داخلی شود. در صورت ادامه این رویکرد، ممکن است کاربران به سمت بازارهای غیررسمی یا پلتفرمهای خارجی روی آورند که منجر به کاهش شفافیت در بازار داخلی میشود.
آشتیانی هشدار داد:
"اگر تنظیمگری بهدرستی انجام نشود، ممکن است کاربران به سمت بازارهای زیرزمینی و پلتفرمهای خارجی کشیده شوند."
ضرورت نهادهای تنظیمگر چندبعدی
رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانهای با تأکید بر اهمیت تشکیل نهادهای فرادستگاهی برای تنظیمگری این حوزه، از الگوهای جهانی مانند نهادهایی چون VARA (مرجع تنظیمگری داراییهای مجازی دبی) نام برد و پیشنهاد کرد که در ایران نیز یک نهاد فرادستگاهی مشابه تشکیل شود. این نهاد باید با همکاری تنظیمگران مختلف، از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس، به تنظیمگری این بازار بپردازد.
وی افزود:
"تنظیمگری رمزارزها به یک رویکرد چندبعدی نیاز دارد و باید از یک نهاد فراسازمانی برای هماهنگی و تنظیم این بازار استفاده کرد."
ریسکها و فرصتها
آشتیانی با اشاره به تنوع داراییهای دیجیتال و تفاوتهای آن با رمزپولها، معتقد است که ورود بانک مرکزی به تنظیمگری تمامی داراییهای دیجیتال و توکنهای معاملاتی، ممکن است ریسکهای زیادی برای کسبوکارهای فعال در این حوزه ایجاد کند. در بسیاری از کشورها، بانکهای مرکزی تنها در محدوده رمزارزهای خودشان وارد عمل میشوند، اما در ایران، بانک مرکزی در حال گسترش دامنه تنظیمگری خود به تمام داراییهای دیجیتال است.
وی افزود:
"بانکهای مرکزی در دیگر کشورها به این سطح از مداخله وارد نمیشوند و این رویکرد میتواند ریسکهای زیادی برای کسبوکارها ایجاد کند."
راهحلها: تنظیمگری صحیح و کلان
به اعتقاد آشتیانی، برای استفاده بهینه از فناوری بلاکچین و کاهش تهدیدها، باید تنظیمگری صحیح انجام شود. این فرآیند باید به گونهای باشد که ریسکها را به حداقل برساند و فرصتها را حداکثر کند. به همین دلیل، او بر لزوم تعریف دقیق قوانین و سیاستهای کلان در این حوزه تأکید کرده و پیشنهاد میدهد که شورای عالی فضای مجازی به عنوان سیاستگذار کلان، چهارچوبهای اصلی تنظیمگری را برای دیگر نهادهای مربوطه تعیین کند.
وی اظهار داشت:
"اقتصاد بلاکچین یک بخش مهم از اقتصاد بیمرز است و کشور ما باید در این حوزه عقب نماند. تنظیمگری صحیح میتواند فرصتهای این حوزه را به حداکثر برساند و تهدیدها را کاهش دهد."
نتیجهگیری: سیاستگذاری جامع برای آینده
در نهایت، آشتیانی بر این باور است که مواجهه دقیق و مدبرانه با رمزارزها میتواند ایران را به یکی از بازیگران مهم در اقتصاد دیجیتال جهانی تبدیل کند. "تنظیمگری درست و به موقع، بخش مهمی از مسیر تحول اقتصادی کشور در حوزه فناوریهای نوین است
ارسال نظر