ابهامات تازه در دور جدید فروش خودروهای وارداتی + جزئیات
اقتصاد 100- این مرحله طبق اعلام مهدی ضیغمی از امروز با وکالتی کردن حسابهای بانکی اشخاص برای ثبتنام در عرضه جدید خودروهای وارداتی آغاز میشود و متقاضیان باید ۵۰۰میلیون تومان در این حسابها بلوکه کنند.
طرح جدید فروش خودروهای وارداتی در حالی آغاز شده که ابهامات بسیاری پیرامون آن وجود دارد. به گفته ضیغمی، متقاضیان باید از امروز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حسابهای وکالتی بلوکه کنند، اما اطلاعات بیشتری از جزئیات این طرح ارائه نشده است. هنوز مشخص نیست چه تعداد خودرو، چه مدلهایی و حتی چه نوع سوختی (برقی یا بنزینی) در این مرحله عرضه خواهند شد.
اگر خودروهای بنزینی عرضه شوند، این سومین مرحله فروش خودروهای وارداتی غیربرقی در سال جاری خواهد بود؛ اما اگر خودروهای برقی در این طرح حضور داشته باشند، این دومین دور فروش این نوع خودروها خواهد بود. با این حال، هیچ نشانهای از انتشار جزئیات این طرح در سامانه یکپارچه فروش خودروها وجود ندارد. آخرین اطلاعیه مربوط به خودروهای بنزینی به ۲۹ مهرماه و خودروهای برقی به ۳۰ اردیبهشت بازمیگردد.
این دور جدید فروش تنها یک ماه پس از آخرین مرحله (هفتم آبانماه) آغاز شده، در حالی که هنوز خودروهای عرضهشده در مراحل قبلی تحویل نشدهاند. این موضوع پرسشهایی را برمیانگیزد: اگر خودروها آماده تحویل هستند، چرا فرآیند تحویل چهار ماه طول میکشد؟ و اگر آماده نیستند، چرا سیاستگذار به جای رفع مشکلات تحویل، دور جدید فروش را راهاندازی کرده است؟
طبق آمار، در هفت ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۲۵ هزار دستگاه خودروی سواری از گمرک ترخیص شده است. با این حال، از ابتدای آبان هیچ آماری از وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی منتشر نشده است. برخی واردکنندگان نیز از توقف ترخیص محصولاتشان به دلیل مسائل ارزی یا استاندارد شکایت دارند.
گزارشها نشان میدهد ثبت سفارش واردات خودرو از اواخر تابستان متوقف شده و تمام خودروهایی که امسال عرضه یا تحویل داده شدهاند، به ثبت سفارشهای سال گذشته مربوط میشوند. ضیغمی در ۱۶ آبان نیز تأیید کرد که توقف ثبت سفارش به دلیل حجم بالای سفارشهای پیشین و مشکلات تامین ارز بوده است.
به جای تمرکز بر رفع این چالشها، سیاستگذار با سرعت در حال راهاندازی طرحهای جدید فروش است که نهتنها نگرانی متقاضیان را کاهش نمیدهد، بلکه ابهامات بیشتری را به همراه دارد.
ارسال نظر