درخواست افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودرو توسط ایران خودرو و سایپا
اقتصاد 100-در حالی که افکار عمومی با حساسیت بالایی قیمت خودرو را دنبال میکند، تصمیمگیری دولت در این زمینه با مخالفت خودروسازان همراه شده است.
بحث افزایش قیمت خودرو در ایران همواره موضوعی حساس و چالشبرانگیز بوده است. این مسئله نه تنها بر قیمت خودروهای داخلی تاثیر میگذارد، بلکه بهطور غیرمستقیم بر شرایط اقتصادی مردم و وضعیت خودروسازان نیز اثر میگذارد. بهویژه در شرایط کنونی که خودروسازان ایرانی، مانند ایران خودرو و سایپا، با زیانهای سنگین مواجه هستند و بدهیهای کلانی به قطعهسازان دارند، درخواستهای مختلف برای افزایش قیمت خودرو مطرح میشود.
در نامه اخیر احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، که به معاون اول رئیسجمهور ارسال شده است، درخواست افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو مطرح شده است. طبق گفته او، خودروسازان داخلی حداقل دو هزار میلیارد تومان ضرر ماهانه دارند و با وضعیت کنونی قیمتها، نمیتوانند به قیمت تمامشده برسند. نعمتبخش اشاره کرده که قیمتهای کنونی حتی توان پوشش هزینههای تولید را ندارند و همین امر باعث شده تا تولیدات دچار زیان انباشته شوند.
با این حال، واکنشهای مختلفی از سوی مردم و کارشناسان به این درخواست وجود دارد. برخی افراد معتقدند که این افزایش قیمت تنها به سود خودروسازان خواهد بود و مردم از این بابت زیان خواهند دید. بسیاری از مردم همچنین به کیفیت پایین خودروهای تولیدی داخلی اشاره کرده و پیشنهاد میدهند که واردات خودروهای خارجی با تعرفههای کمتر آزاد شود تا مردم بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند.
در مقابل، برخی افراد دیگر نیز معتقدند که بدون تغییر در قیمتها، وضعیت تولیدات داخلی بهطور چشمگیری بدتر خواهد شد و این ممکن است به تعطیلی بسیاری از کارخانهها و افزایش بیکاری منجر شود. در نهایت، از آنجایی که خودروسازی داخلی به یک صنعت استراتژیک تبدیل شده است، مساله قیمتگذاری خودرو همچنان یکی از پیچیدهترین مسائل اقتصادی کشور باقی میماند.
ارسال نظر