اتفاقی خوش برای خروج خودروهای فرسوده
اقتصاد 100-اسقاط خودروهای فرسوده در ایران رکورد زد؛ با اجرای طرحهای جدید، بیش از ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.
اسقاط خودروهای فرسوده: افزایش روند و طرحهای جایگزینی
اسقاط خودروهای فرسوده یکی از چالشهای بزرگ کشور، به ویژه در کلانشهرها، محسوب میشود. این موضوع در سالهای گذشته به دلیل تحریمها و موانع مختلف با تأخیر و سرعت کمی پیش میرفت. اما در سال جاری، روند اسقاط وارد فاز جدیدی شده است و کارشناسان پیشبینی میکنند که تا پایان سال ۱۴۰۳، آمار اسقاط از مرز ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو خواهد گذشت.
دلایل افزایش اسقاط خودروهای فرسوده
این افزایش آمار اسقاط به اجرای طرحهای جایگزینی و نقدی خودروهای فرسوده، همراه با مشوقهای مختلف در آییننامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو و تغییرات در جریان مصرف گواهی اسقاط، برمیگردد. برای مثال، در طرحهای جایگزینی، مالکان خودروهای فرسوده میتوانند با تحویل خودروی خود به مراکز اسقاط، از تخفیفهایی در قیمت خرید خودروی جدید برخوردار شوند.
تمدید مهلت برای مراجعه به مراکز اسقاط
براساس اعلام مهران سالاریه ، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، برای تسهیل در روند اجرای طرحهای جایگزینی، مهلت مراجعه به مراکز اسقاط برای پذیرفتهشدگان این طرحها تا روز پنجشنبه، ۲۴ آبانماه ۱۴۰۳ تمدید شده است. این اقدام در پی درخواستهای مکرر مالکان خودروهای فرسوده صورت گرفته است.
وی افزود که از مجموع ۹ هزار نفر که در طرحهای جایگزینی شرکت کردهاند، ۶ هزار نفر تاکنون به مراکز اسقاط مراجعه و پذیرش شدهاند. همچنین، تاکید شده که پس از تاریخ تعیینشده، در صورت عدم مراجعه، اولویت متقاضیان حذف شده و افراد فهرست رزرو جایگزین خواهند شد.
آمار خودروهای فرسوده در کشور
طبق آمار جدید، ۲۱ میلیون دستگاه خودرو سواری در حال تردد در کشور هستند که از این تعداد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو (معادل ۶ درصد) فرسوده هستند. اگر سن فرسودگی را ۱۵ سال در نظر بگیریم، این عدد به ۲.۵ میلیون دستگاه افزایش مییابد.
رشد سهبرابری اسقاط خودروها
در سال ۱۴۰۳، با اجرای طرحهای جایگزینی و نقدی، رشد سهبرابری اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به سالهای گذشته گزارش شده است. به گفته محمود مشهدی شریف ، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، از ابتدای سال جاری تا کنون، حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است و پیشبینی میشود تا پایان سال آمار اسقاط به ۳۵۰ هزار دستگاه برسد.
این رشد قابل توجه در اسقاط خودروها به دلیل سرعت گرفتن طرحهای جایگزینی و تصویب قوانین جدید است. آییننامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو و تدوین جدول جدید معادلسازی، شتاب زیادی به این فرآیند داده است.
هدفگذاری برای اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار خودرو
در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه ، هدفگذاری شده است که سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور خارج شود. هرچند این هدفگذاری در سال اول اجرایی شدن برنامه محقق نمیشود، اما روند رو به رشدی که در سال ۱۴۰۳ مشاهده میشود، نشان از حرکت در مسیر درست دارد.
صرفهجویی در مصرف سوخت
در سال گذشته، دولت با اسقاط ۷۲ هزار و ۲۲۸ دستگاه خودرو فرسوده ، به میزان ۱۵۲ میلیون و ۶۵ هزار و ۳۶۰ دلار در پرداخت یارانه سوخت صرفهجویی کرده است. این اقدام باعث کاهش ۶۶۶ میلیون لیتر مصرف سوخت شده که خود نشانهای از تأثیر مثبت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش مصرف انرژی است.
طرحهای جایگزینی و مشوقها
در راستای ترغیب مالکان به اسقاط خودروهای فرسوده، طرحهای مختلفی ارائه شده است. یکی از این طرحها، طرح جایگزینی است که به مالکان خودروهای فرسوده این امکان را میدهد که با تحویل خودرو به مراکز اسقاط، گواهی اسقاط دریافت کرده و از تخفیفهای مختلف در خرید خودروهای جدید بهرهمند شوند. همچنین، در طرحهای نقدی، مراکز اسقاط موظف به پرداخت ۴۰ درصد از مبلغ لاشه خودرو به صاحب آن هستند.
نتیجهگیری
روند اسقاط خودروهای فرسوده در کشور سرعت گرفته و آمارهای جدید نشان میدهد که برنامههای دولت و همکاری مراکز اسقاط به نتایج مثبتی منجر شده است. این اقدامات نه تنها به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل کمک میکند، بلکه در زمینه صرفهجویی در مصرف سوخت نیز تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت.
توصیه : مالکان خودروهای فرسوده باید هرچه سریعتر نسبت به مراجعه به مراکز اسقاط اقدام کنند، چرا که پس از مهلت تمدید شده، امکان حذف از طرح و جایگزینی با متقاضیان جدید وجود دارد.
ارسال نظر