همه چیز درباره بنزین 35 هزار تومانی / منتظر این فاجعه بزرگ باشیم یا خیر ؟
اقتصاد 100-خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین و تقسیمبندی آن به سه نرخ در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود.
پیگیریهای خبرنگار نشان میدهد که این خبر کذب است. اما در صورتی که این خبر درست باشد، مدل اصلاح قیمت که تحت عنوان "سهمیه سوم" مطرح شده، هرچند با پیشنهاد روزنامه فرهیختگان شباهتهایی دارد، اما به ملاحظات لازم توجه نکرده و دارای ایرادات جدی است.»
«در مدل سهمیه سوم، اصلاح قیمت باید به صورت تدریجی و با در نظر گرفتن بسترهای غیرقیمتی مانند توسعه حملونقل عمومی انجام شود؛ در حالی که افزایش ناگهانی قیمت از ۳ به ۳۵ هزار تومان به نوعی شوکدرمانی تلقی میشود و این رویکرد اشتباه است. دولت باید برنامه جامعی برای حملونقل عمومی داشته باشد که متأسفانه مشخص نیست.»
«گرچه سهمیه سوم بیشتر به سه دهک بالای جامعه تعلق میگیرد، اما استثناهایی هم وجود دارد، به ویژه برای مناطق اقماری که در آبان ۹۸ آسیب دیده بودند. یکی از پیشنهادات، توسعه سوخت ارزان CNG در این مناطق است. همچنین ضروری است که بخشی از منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین برای بهینهسازی ناوگان حملونقل هزینه شود، اما به نظر میرسد دولت قصد دارد تمامی این منابع را صرف حقوق و دستمزد کند.»
این روزنامه ادامه میدهد: «دولت به جای اصلاح سازوکار قیمتگذاری، تنها قیمت را تغییر میدهد. اگر سازوکار قیمتگذاری به صورت برنامهریزی شده اصلاح شود، مردم فرصت خواهند داشت تا به طور مستمر رفتار مصرفی خود را تغییر دهند.»
«بزرگترین ایراد این رویکرد، عدم ارتباط دولت با مردم و اقناع آنهاست. دولت باید ابتدا به طور شفاف از طرح خود دفاع کند و در ذهن عمومی همراهی ایجاد کند. همچنین بازتوزیع بخشی از منابع مالی برای حمایت از دهکهای کمبرخوردار نیز ضروری است که در این طرح به آن توجه نشده است
ارسال نظر