حذف ارز چند نرخی چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟

اقتصاد 100- علی اکبر نیکواقبال، اقتصاددان، سیاست دولت در یکسان‌سازی نرخ ارز نیما و بازار آزاد را اقدامی درست و ضروری دانست.

حذف ارز چند نرخی چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟

ضرورت تحول در سیاست‌های ارزی: از چند نرخی به یکپارچگی

استاد دانشگاه نیکواقبال در تحلیل چالش‌های ناشی از ارز چند نرخی در اقتصاد ایران، به نکته‌ای کلیدی اشاره کرد: «اگرچه نرخ ارز پایین‌تر در ظاهر به نفع مصرف‌کننده و بهبود معیشت مردم است، واقعیت این است که این سیاست‌ها تنها به بروز رانت و فساد دامن زده‌اند.»

او با تأکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز، گفت: «تجربه‌های تلخ گذشته نشان می‌دهد که چند نرخی بودن ارز هیچ کمکی به جامعه هدف نکرده و به جای حل مشکلات، آن‌ها را تشدید کرده است. آیا واقعاً نیاز به تکرار این اشتباهات داریم تا به این نتیجه برسیم؟»

نیکواقبال خاطرنشان کرد: «در حالی که دولت‌ها ممکن است قصد حمایت از مصرف‌کنندگان را داشته باشند، واقعیت این است که این رویکرد نه تنها به نفع مردم نیست، بلکه ممکن است آن‌ها را نیز متضرر کند. اگر دولت به دنبال کاهش فشار بر گروه‌های خاص یا کنترل قیمت کالاهاست، باید به ابزارهای دیگری روی آورد که هزینه کمتری برای اقتصاد به همراه داشته باشد.»

او در نهایت تأکید کرد که برای ایجاد تغییرات واقعی و مؤثر در معیشت مردم، لازم است سیاست‌های ارزی به سمت یکپارچگی و شفافیت حرکت کند. این تغییر رویکرد می‌تواند به ثبات اقتصادی و کاهش مشکلات ناشی از فساد و رانت کمک کند.

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما