چشم انتظاری کارگران درباره افزایش حقوق در نیمه دوم سال

اقتصاد 100- کارگران در انتظار افزایش حقوق در نیمه دوم سال هستند؛ درحالی‌که درخواست‌های قبلی آن‌ها بی‌نتیجه مانده است.

چشم انتظاری کارگران درباره افزایش حقوق در نیمه دوم سال

افزایش حقوق در لایحه بودجه ۱۴۰۴ و غفلت از حقوق کارگران

مسعود پزشکیان با حضور در مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به نمایندگان تقدیم کرد. در این لایحه، افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت در سال آینده اعلام شد، اما خبری از افزایش حقوق کارگران نبود.

چرا حقوق کارگران نادیده گرفته می‌شود؟

با اینکه دولت بزرگترین کارفرما در کشور است، تعیین حقوق کارگران، به ویژه آن‌هایی که در بخش خصوصی کار می‌کنند، به جلسات شورای عالی کار واگذار می‌شود. به همین دلیل، تأثیر سبد معیشت و حداقل دستمزد بر بودجه به وضوح دیده نمی‌شود.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در این باره اظهار داشت که موضوع تعیین حقوق کارگران، یک مسئله سه‌بعدی میان کارگران، کارفرمایان و دولت است و باید به تأثیرات این تصمیمات بر سایر بخش‌ها نیز توجه شود.

مقایسه افزایش حقوق کارگران و کارمندان

معمولاً حقوق کارگران در روزهای پایانی سال تعیین می‌شود، اما می‌توان با نگاهی به افزایش‌های سال‌های گذشته، پیش‌بینی‌هایی انجام داد. در سال ۱۴۰۳، حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش یافت، در حالی که حداقل دستمزد کارگران به تصویب شورای عالی کار ۳۵.۳ درصد افزایش داشت.

در سال‌های گذشته نیز روند مشابهی مشاهده شده است؛ به عنوان مثال، در سال ۱۴۰۲ حقوق کارمندان ۲۰ درصد و حقوق کارگران ۲۷ درصد افزایش یافت. همچنین، در سال ۱۴۰۱، حقوق کارمندان به صورت پلکانی از ۵ تا ۲۹ درصد و برای کارگران ۵۷.۴ درصد افزایش یافت.

چشم‌انداز افزایش حقوق کارگران

با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۴ و تاریخچه افزایش‌های سال‌های گذشته، می‌توان انتظار داشت که حقوق کارگران در سال آینده بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. با این حال، بر اساس شواهد موجود، به نظر نمی‌رسد که افزایش‌های قابل توجهی در انتظار کارگران باشد. این در حالی است که کارگران همچنان در انتظار ترمیم دستمزدهای خود هستند.

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما