حقوق تا چه سقفی معاف از مالیات است؟

اقتصاد 100- مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری، امروز بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را به مجلس تقدیم کرد.

حقوق تا چه سقفی معاف از مالیات است؟

این لایحه، دومین بودجه‌ای است که پس از اجرای قانون برنامه هفتم توسعه ارائه می‌شود. طبق ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه را در دو بخش شامل ماده واحده و جداول تفصیلی به مجلس ارائه دهد. امروز، نخستین بخش این لایحه به مجلس رسید، که شامل احکام ضروری و سقف منابع عمومی دولت است و گام مهمی در راستای برنامه‌ریزی اقتصادی کشور به شمار می‌آید.

براساس بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، سقف معافیت مالیاتی سالانه طبق ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم به مبلغ ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال (معادل ماهانه ۲۴ میلیون تومان) تعیین شده است. همچنین، نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق افراد به‌صورت پلکانی تنظیم شده؛ به‌طوری که برای درآمدهای مازاد بر این معافیت، نرخ‌های متفاوتی از ۱۰ تا ۳۰ درصد اعمال می‌شود.

تمامی افرادی که در بخش‌های دولتی و غیردولتی تحت هر عنوان درآمد دارند، از جمله قراردادهای ساعتی و روزمزد، مشمول این مالیات خواهند بود. اما اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و قضات دادگستری از این حکم مستثنی شده و مشمول ماده (۸۵) قانون مالیات‌های مستقیم هستند. همچنین، مالیات قراردادهای پژوهشی نیز تحت قوانین خاص خود قرار دارد.

این تغییرات در راستای تنظیم نظام مالیاتی و ایجاد عدالت مالیاتی در کشور صورت گرفته و به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی و مالی دولت است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما