افزایش زیرپوستی قیمت مسکن / خانه در یک صورت گران خواهد شد

اقتصاد 100- یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به رکود دو ساله فعلی، بر این نکته تأکید دارد که قیمت خانه‌ها زیر نرخ تورم در حال حرکت است و این وضعیت یادآور دوره رکودی سال‌های ۹۱ تا ۹۶ است.

افزایش زیرپوستی قیمت مسکن / خانه در یک صورت گران خواهد شد

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن، به وضعیت رکودی فعلی اشاره کرد و گفت که از حدود ۹ سال پیش پیش‌بینی شده بود که با کمبود هفت میلیون واحد مسکونی مواجه خواهیم شد. او توضیح داد که در سال ۱۳۹۴ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود اگر سالانه یک میلیون واحد بسازیم، تا سال ۱۴۰۴ به نقطه تعادل می‌رسیم. اما حالا که تنها یک سال به آن زمان مانده، نتوانسته‌ایم این هدف را محقق کنیم.

محتشم تأکید کرد که در این ۹ سال تنها حدود سه میلیون واحد مسکونی ساخته شده، در حالی که تقاضا به دلیل عواملی مانند ازدواج، طلاق و فرسودگی ساختمان‌ها همچنان افزایش یافته است. او خاطرنشان کرد که تولید مسکن در سال‌های اخیر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد در سال بوده که پاسخگوی نیاز نیست و همچنین توزیع این واحدها متناسب با تقاضای واقعی نیست.

میانگین قیمت مسکن در تهران به ۸۸ میلیون تومان رسیده و محتشم معتقد است که اگر تقاضا به اندازه هفت میلیون واحد وارد بازار شود، قیمت‌ها دوباره افزایش خواهد یافت. او وضعیت فعلی را مشابه دوره رکودی ۹۱ تا ۹۶ می‌داند و می‌گوید قیمت‌ها می‌توانند به راحتی افزایش یابند.

برای حل مشکلات بازار مسکن، محتشم پیشنهاد کرد که دولت از دخالت‌های مستقیم خود بکاهد و به بخش خصوصی اجازه دهد که وارد عمل شود. او همچنین تأکید کرد که نیاز به تشکیل کارگروهی از کارشناسان و سازندگان برای حل مشکلات و افزایش تولید مسکن وجود دارد.

در نهایت، محتشم گفت که با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی، قیمت‌ها در بازار مسکن در حال حاضر ناپایدار هستند و ممکن است تغییراتی در آینده ایجاد شود.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما