اما و اگرهای واریز یارانه/ ایا واریز یارانه ادامه خواهد داشت؟!

اقتصاد 100- پرداخت یارانه‌ها یکی از بارهای مالی دولت است که هر ساله در بودجه پیش‌بینی می‌شود. اما سؤال اصلی اینجاست که از کجا باید منابع لازم برای این پرداخت‌ها تأمین شود؟ با توجه به تعهد دولت به پرداخت ماهانه یارانه نقدی به دهک‌های اول تا نهم، تأمین منابع مالی این یارانه‌ها معمولاً با چالش‌هایی مواجه است. بخشی از این منابع از طریق تنخواه یا استقراض تأمین می‌شود، که می‌تواند آینده اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد. آیا وقت آن نرسیده که راهکارهای بهتری برای تأمین این یارانه‌ها پیدا کنیم؟

اما و اگرهای واریز یارانه/ ایا واریز یارانه ادامه خواهد داشت؟!

بر اساس اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در سال‌های گذشته بخشی از هزینه‌های یارانه‌ها از طریق تنخواه بانک مرکزی تأمین می‌شد که معمولاً در مدت یک تا دو ماه تسویه می‌شد.

در شش ماهه اول امسال، حدود ۲۲.۷۶ هزار میلیارد تومان به عنوان تنخواه از بانک مرکزی برای جبران کسری منابع یارانه‌ها دریافت شده است. علاوه بر این، دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل مصوبه سران قوا برای پرداخت یارانه نان دریافت کرده و باید ۶.۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر به عنوان تنخواه از خزانه‌داری کل کشور اضافه شود.

همچنین، به دلیل نیازهای مالی، حدود ۱۳۳ همت دیگر برای پرداخت مطالبات دارو و گندم‌کاران از خزانه‌داری استقراض شده است.

از طرفی، ۲۱۱.۹ هزار میلیارد تومان از درآمدهای قانونی، شامل فروش داخلی گاز و فرآورده‌های نفتی و درآمدهای صادراتی وزارت نفت تأمین شده، در حالی که بر اساس مصوبات، این رقم باید به ۳۸۶.۷ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

در مجموع، ۲۱۳ هزار میلیارد تومان از یارانه‌های مختلف به شکل تنخواه پرداخت شده که از این مقدار، ۳۴.۵ هزار میلیارد تومان مربوط به سال گذشته است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما