ماهانه چه مبلغ یارانه برای خانوارها واریز می‌شود؟

اقتصاد 100-ماهانه بیش از ۷۸ میلیون ایرانی، از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور، مجموعاً ۲۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان یارانه نقدی از دولت دریافت می‌کنند. این آمار به‌روشنی نشان‌دهنده وابستگی بسیاری از خانوارها به حمایت‌های دولتی در شرایط اقتصادی کنونی است

ماهانه چه مبلغ یارانه برای خانوارها واریز می‌شود؟

دولت‌ها، حتی در کشورهای توسعه‌یافته، برای رفاه مردم به انواع مختلفی از یارانه‌ها، چه نقدی و چه غیرنقدی، متوسل می‌شوند. این یارانه‌ها یا به صورت مستقیم به کالاها تعلق می‌گیرند یا به افراد پرداخت می‌شوند.

در ایران، پرداخت یارانه نقدی سابقه طولانی دارد. به‌عنوان مثال، در زمان‌هایی که درآمدهای نفتی کشور افزایش می‌یابد و شرایط اقتصادی مطلوب است، معمولاً مبلغ یارانه به صفر می‌رسد. اما در مواقعی که معیشت مردم دچار مشکل می‌شود، دولت‌ها اقدام به پرداخت یارانه نقدی می‌کنند.

پرداخت یارانه نقدی در ایران از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ و با تصویب مجلس آغاز شد و مبلغ اولیه آن ۴۵.۵۰۰ تومان بود که به حساب سرپرست هر خانوار واریز می‌شود.

در دولت سیزدهم، با اجرای جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی، مبلغ یارانه‌ها افزایش یافته است. به‌طوری که به ازای هر نفر در دهک‌های اول تا سوم، ۴۰۰ هزار تومان و در دهک‌های چهارم تا نهم، ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

هر ماه، حدود ۲۷ میلیون و ۹۴۱ هزار نفر از دهک‌های اول تا سوم یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند و برای دهک‌های چهارم تا نهم این رقم به حدود ۵۰ میلیون و ۷۵۹ هزار نفر می‌رسد. به‌طور کلی، ۷۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور یارانه دریافت می‌کنند.

در مجموع، ماهانه ۲۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان یارانه نقدی از سوی دولت پرداخت می‌شود، که به دهک‌های مختلف خانوارها تعلق می‌گیرد. از این مبلغ، ۱۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان به دهک‌های اول تا سوم و ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به دهک‌های چهارم تا نهم اختصاص می‌یابد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما