آسیب مهاجران افغان برای ایران چیست؟

اقتصاد 100- حضور مهاجران افغان، به‌ویژه آن دسته که به‌طور غیرقانونی در کشور زندگی می‌کنند، اخیراً به مسأله‌ای داغ و بحث‌برانگیز تبدیل شده است. در این میان، سؤالات زیادی درباره پیامدهای این پدیده برای کشور مطرح می‌شود. آیا این مهاجرت‌ها تنها چالش‌های اجتماعی و اقتصادی به همراه دارند، یا ممکن است به افزایش تنش‌های فرهنگی و سیاسی نیز منجر شوند؟ بیایید به بررسی آثار و عواقب حضور این گروه از مهاجران در کشور بپردازیم.

آسیب مهاجران افغان برای ایران چیست؟

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان، در تحلیل خود از حضور مهاجران افغان در ایران می‌گوید که این افراد عمدتاً به‌عنوان نیروی کار عمل می‌کنند و نقش چندانی در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید ندارند. برخلاف مهاجران اروپایی که می‌توانند کارآفرینی کنند و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط راه‌اندازی نمایند، مهاجران افغان به رشد اقتصادی ایران کمکی نمی‌کنند.

او اشاره می‌کند که تنوع فرهنگی مهاجران افغان در ایران، به افزایش خلاقیت و نوآوری در صنایع کمک نمی‌کند و باعث رقابتی‌تر شدن بازار اقتصاد کشور نمی‌شود. برعکس، در کشورهای اروپایی، مهاجران با ورود به بازار کار و پرداخت مالیات به اقتصاد آن کشورها کمک می‌کنند و این امر به تأمین اجتماعی و خدمات بهداشتی آنها کمک می‌کند.

عبده تبریزی تأکید می‌کند که در ایران، به‌دلیل غیررسمی بودن بسیاری از مهاجران، تعداد کمی از آنها مالیات پرداخت می‌کنند. افرادی که مهارت‌های بالا و توانایی کارآفرینی دارند، معمولاً به کشورهایی مانند اروپا و کانادا مهاجرت می‌کنند.

در نهایت، او می‌گوید که مهاجران افغان در تقویت سیستم‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی ایران نیز نقشی ندارند و با افزایش تعداد شاغلان نمی‌توانند به پایداری این سیستم‌ها کمک کنند.

این اظهارات، زنگ خطری است برای نیاز به تجدید نظر در سیاست‌های مهاجرتی و اقتصادی کشور تا بتوان از مزایای حضور مهاجران به شکل مؤثرتری بهره برد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما