چطور دوباره وام ودیعه مسکن بگیریم ؟

اقتصاد 100- از سال ۱۳۹۹ و با شیوع ویروس کرونا، دولت برنامه‌ای را برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران راه‌اندازی کرد تا بار مالی اجاره‌نشینی را کاهش دهد. اما در حالی که امیدها برای این حمایت مالی بالا بود، بسیاری از مستاجران با مشکلاتی همچون سنگ‌اندازی و عدم همکاری بانک‌ها در دریافت این وام‌ها مواجه شده‌اند. آیا این وعده‌ها تنها در کلمات باقی‌مانده‌اند یا می‌توانند به حقیقتی قابل لمس تبدیل شوند؟ بیایید به چالش‌ها و راهکارهای واقعی این مسئله نگاهی بیندازیم

چطور دوباره وام ودیعه مسکن بگیریم ؟

در حال حاضر، مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن به‌صورت زیر تعیین شده است: در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، در سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۴۰ میلیون تومان. همچنین، سود این تسهیلات ۲۳ درصد و مدت زمان بازپرداخت آن حداکثر ۵ سال است.

یکی از چالش‌هایی که مستاجران با آن مواجه بودند، این بود که تسهیلات فقط یک بار به هر نفر پرداخت می‌شد. اما به تازگی شرایط تسهیل شده است. مسعود بیات منش، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان، اعلام کرده که متقاضیانی که قبلاً این تسهیلات را دریافت کرده‌اند و تسویه کرده‌اند، می‌توانند دوباره برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کنند.

دولت و مجلس در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها انجام داده‌اند، از جمله تعیین سقف برای افزایش اجاره بها و برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز.

در ۱۸ اردیبهشت امسال، قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها تصویب شد. طبق این قانون، اگر موجر به نرخ‌های مجاز اجاره بها احترام نگذارد، مستأجر می‌تواند شکایت کند و در صورت اثبات تخلف، موجر جریمه خواهد شد و باید مبالغ اضافه دریافت شده را به مستأجر برگرداند.

در سال جاری، شورای مسکن استان‌ها مسئول تعیین سقف اجاره بها شده است. بر اساس ماده ۷ این قانون، شورای عالی مسکن موظف است با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، میزان افزایش اجاره بها را با توجه به تورم عمومی هر استان تعیین کند. برای سال ۱۴۰۳، حداکثر افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد اعلام شده است.

به نظر می‌رسد این اقدام‌ها می‌تواند کمک شایانی به مستاجران کند و امید را در بازار مسکن افزایش دهد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما