فوری / بالاخره زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد

اقتصاد 100-با نزدیک شدن به زمان واریز سود سهام عدالت برای عملکرد مالی سال ۱۴۰۱، تب و تاب در میان شرکت‌ها برای آماده‌سازی جهت واریز سود عملکرد مالی سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. این روند، در حالی ادامه دارد که سهامداران همچنان در انتظار دریافت سودهای خود هستند و شرکت‌ها باید هر چه سریع‌تر برنامه‌های مالی خود را تنظیم کنند. آیا شرکت‌ها به اندازه کافی برای این تغییرات آماده هستند؟

فوری / بالاخره زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد

سود سهام عدالت؛ انتظارها و سوالات بی‌پاسخ

واریز سود سهام عدالت برای عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ که مرحله اول آن در آذرماه و مرحله دوم در اسفندماه به حساب بیش از ۴۳ میلیون سهامدار واریز شد، همچنان در کانون توجهات قرار دارد. بر اساس وعده‌ها، قرار بود مرحله سوم و تسویه این سود در خرداد ۱۴۰۳ انجام شود، اما بدعهدی برخی شرکت‌ها مانع تحقق این وعده شد.

سهامداران به شدت خواهان واریز سود خود هستند و در همین راستا، برخی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان سوالاتی مطرح کردند. یکی از آن‌ها این بود: "چرا دیوان عدالت اداری در این مورد وارد عمل نمی‌شود؟" و دیگری افزود: "تاخیر در واریز سود سهام عدالت به حدی است که ارزش آن به شدت کاهش می‌یابد."

طبق اعلام مسئولان سازمان بورس، تا کنون بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده است. ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، اعلام کرده که برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت، ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان پول واریز شده و اگر مبلغ باقی‌مانده هم به آن اضافه شود، به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. تنها ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ هنوز وصول نشده است و شرکت مپنا بدهکار اصلی این سود است.

شرکت مپنا اعلام کرده که برای تسویه بدهی خود از محل مطالبات، سهام و یا دارایی‌های غیرنقدی آمادگی دارد، اما هنوز پاسخی مثبت دریافت نکرده است. همچنین، جعفری تأکید کرده که سازمان بورس پیگیر برخورد با شرکت‌های متخلف در واریز سود است و قبلاً گزارشی از تخلفات آن‌ها تهیه کرده و به تعدادی از این شرکت‌ها رای هم صادر شده است.

به نظر می‌رسد که تاخیر در واریز سود سهام عدالت نه تنها موجب نارضایتی سهامداران شده، بلکه سوالاتی درباره نحوه مدیریت و پرداخت سود نیز ایجاد کرده است. برخی مخاطبان پیشنهاد می‌کنند که ابتدا مبلغی که شرکت‌ها به حساب واریز کرده‌اند، به سهامداران پرداخت شود و پس از وصول مطالبات باقی‌مانده، مابقی سودها در مراحل بعدی واریز گردد.

با وجود اینکه حدود ۵۰ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند، انتظار می‌رود شورای عالی بورس هر چه سریع‌تر تدابیر لازم را برای واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اتخاذ کند. حال باید دید آیا واریز این سود به‌زودی محقق خواهد شد و سهامداران به حق خود دست خواهند یافت؟



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما