شوک تازه به بازنشستگان تامین اجتماعی / قید عیدی1403 را بزنید!

اقتصاد 100- بحران معیشتی بازنشستگان کارگری به اوج رسیده؛ با مستمری‌های زیر ۱۱ میلیون تومان و عدم اجرای وعده‌های قانونی، زندگی این قشر روز به روز دشوارتر می‌شود.

شوک تازه به بازنشستگان تامین اجتماعی / قید عیدی1403 را بزنید!

بازنشستگان کارگری سال‌هاست با مشکلات متعددی مانند پایین بودن مستمری‌ها و عدم اجرای وعده‌های قانونی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های آن‌ها، اجرای کامل متناسب‌سازی حقوق‌ها و پرداخت عیدی برابر با کارگران شاغل است. «احمد پنجکی»، عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان کارگری و نایب رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان تهران، در این رابطه تأکید می‌کند که بازنشستگان کارگری در دوران اشتغال تحت قانون کار بوده‌اند و عیدی آن‌ها نیز باید بر اساس همین قانون پرداخت شود، اما متأسفانه خلاف این قانون عمل می‌شود و عیدی بازنشستگان کارگری معادل عیدی بازنشستگان کشوری و لشگری پرداخت می‌گردد، که بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد.

او به این نکته اشاره می‌کند که سازمان تأمین اجتماعی به دلیل محدودیت منابع، توانایی پرداخت عیدی کامل کارگری را ندارد و از سوی دیگر، با تأخیر در پرداخت حقوق ماهانه و عدم اجرای همسان‌سازی، مشکلات معیشتی بازنشستگان بیشتر شده است. پرداخت عیدی، آن‌ها را کارمند در نظر گرفت. او همچنین به موضوع همسان‌سازی اشاره می‌کند و می‌گوید که اجرای این قانون به علت محاسبه اشتباه و نبود منابع مالی کافی هنوز برای بازنشستگان کارگری و دیگر صندوق‌ها اجرایی نشده است.

این فعال صنفی می‌گوید که در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری مبلغی به عنوان کمک معیشتی به بازنشستگان کارگری پرداخت شد که عملاً همان علی‌الحساب متناسب‌سازی بود، اما این مبلغ برای بازنشستگان کشوری و لشگری دو برابر بیشتر بوده است. وی همچنین اشاره می‌کند که اگرچه قانون همسان‌سازی برای حداقل‌بگیران نیز مصوب شده، اما هنوز در مجلس به تصویب نهایی نرسیده است.

در نهایت، پنجکی بر لزوم اجرای فوری و کامل قوانین مرتبط با همسان‌سازی تأکید دارد و می‌گوید که بازنشستگان کارگری مدت‌هاست که به علت تورم بالا و افزایش اندک مستمری‌ها از نظر معیشتی در مضیقه هستند و این فاصله میان حقوق و هزینه‌های زندگی باید به نحوی جبران شود.

 


وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما