افزایش بی سابقه قیمت نان در بازار / گرانی ادامه دارد

اقتصاد 100-در تهران، نان که روزگاری جزء اساسی سفره‌های مردم بود، به ناگاه شاهد افزایش قیمت‌های بی‌ضابطه‌ای شد. از اوایل شهریور ۱۴۰۳، قیمت نان در بسیاری از نقاط شهر از نرخ مصوب فراتر رفت و تا اینکه در تاریخ ۲۰ شهریور، این افزایش به‌طور رسمی تأیید و اعلام شد. اکنون سوال اینجاست: آیا نان به یک کالای لوکس تبدیل شده است؟

افزایش بی سابقه قیمت نان در بازار / گرانی ادامه دارد

با تأیید وزارت کشور، قیمت نان در تهران به طور رسمی افزایش یافت. قیمت نان سنگک ساده به ۵ هزار تومان، نان بربری با آرد نوع یک به ۲۵۰۰ تومان و بربری نوع دو به ۳۵۰۰ تومان رسیده است. همچنین، نان لواش نوع یک ۷۰۰ تومان و نوع دو ۹۰۰ تومان شده است.

در مورد نان تافتون نیز، قیمت نوع یک از ۱۲۶۰ تومان و نوع دو از ۱۵۰۰ تومان گذشته است. هرچند که با این تغییرات، برخی نانوایان همچنان در قیمت‌ها دست می‌برند و یا وزن نان را کم می‌کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در نانوایی‌ها، قیمت‌ها به طرز چشمگیری از نرخ‌های مصوب بالاتر است. مثلاً نان بربری تا ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که قیمت مصوب آن ۳۵۰۰ تومان است. نان سنگک هم کمتر از ۱۰ هزار تومان عرضه نمی‌شود و نان تافتون که باید حداکثر ۱۵۰۰ تومان باشد، حداقل ۲۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

همچنین، نان لواش باید ۹۰۰ تومان باشد، اما در بازار به قیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نانوایان برای بالا بردن قیمت‌ها، با اضافه کردن سبزیجات خشک یا دانه‌های معطر نیز اقدام می‌کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، معصومه رضایی، از قطع سهمیه آرد نانوایان متخلف خبر داد و گفت که نظارت‌ها تشدید می‌شود تا تخلفات کاهش یابد. در حال حاضر، سهمیه آرد ۱۱ نانوایی به خاطر گران‌فروشی قطع شده است.

در حالی که قیمت نان به شدت افزایش یافته، کیفیت آن همچنان پایین است و بسیاری از مردم ناچار به دور ریختن نان می‌شوند.

گرانی-مجدد-قیمت-نان-۱

گرانی-مجدد-قیمت-نان-2

گرانی-مجدد-قیمت-نان-3

گرانی-مجدد-قیمت-نان-4



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما