دهک‌های مختلف ماهانه چقدر یارانه می‌گیرند؟

اقتصاد 100-دولت‌ها، حتی در کشورهای توسعه‌یافته، به‌منظور تأمین رفاه مردم، از انواع یارانه‌های نقدی و غیرنقدی بهره می‌برند. این یارانه‌ها به دو شکل اصلی عمل می‌کنند: یا به کالاهای خاصی تعلق می‌گیرند یا به‌صورت مستقیم به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند. در این سیستم، هدف اصلی حمایت از معیشت خانواده‌ها و کاهش فشارهای اقتصادی است تا همه افراد بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند.

دهک‌های مختلف ماهانه چقدر یارانه می‌گیرند؟

سابقه و وضعیت یارانه نقدی در ایران

پرداخت یارانه نقدی در ایران سابقه طولانی دارد. در زمان‌هایی که درآمدهای نفتی کشور بالا بوده و رفاه جامعه در سطح خوبی قرار داشته، یارانه نقدی به صفر رسیده است. اما در دوره‌هایی که معیشت مردم با چالش مواجه شده، دولت‌ها به پرداخت یارانه نقدی روی آورده‌اند.

پرداخت یارانه نقدی به‌طور رسمی از نیمه دوم سال 1389 با تصویب مجلس شورای اسلامی آغاز شد و مبلغ اولیه آن 45.500 تومان برای هر خانوار تعیین شد.

با آغاز دولت سیزدهم و اجرای برنامه‌های اقتصادی جدید، مانند حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی و افزایش قیمت کالاهای مصرفی، مبلغ یارانه‌ها افزایش یافته است. به‌طور خاص، برای افراد در دهک‌های اول تا سوم، یارانه 400 هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم 300 هزار تومان پرداخت می‌شود.

تعداد خانوارهای مشمول یارانه

در حال حاضر، حدود 10 میلیون و 137 هزار خانوار در دهک‌های اول تا سوم و 16 میلیون و 855 هزار خانوار در دهک‌های چهارم تا نهم یارانه نقدی دریافت می‌کنند. در مجموع، 26 میلیون و 992 هزار خانوار از این یارانه‌ها بهره‌مند هستند.

تعداد افرادی که یارانه دریافت می‌کنند

در مجموع، 27 میلیون و 941 هزار نفر از دهک‌های اول تا سوم یارانه 400 هزار تومانی دریافت می‌کنند. این آمار برای دهک‌های چهارم تا نهم به 50 میلیون و 759 هزار نفر می‌رسد. بنابراین، حدود 78 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت ایران که حدود 85 میلیون نفر است، یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

مبلغ کلی پرداختی یارانه نقدی

هر ماه، دولت حدود 11 هزار و 120 میلیارد تومان یارانه برای دهک‌های اول تا سوم و 15 هزار و 200 میلیارد تومان برای دهک‌های چهارم تا نهم پرداخت می‌کند. در مجموع، این مبلغ به 26 هزار و 320 میلیارد تومان می‌رسد که به‌عنوان یارانه نقدی از سوی دولت به صورت عمومی توزیع می‌شود.

 


وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما