هزینه‌های خوراکی در ماه به 14 میلیون تومان نزدیک شد

اقتصاد 100-در سال‌های اخیر، هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری به دلیل تورم سنگین افزایش یافته است. محاسبه سبد معیشت یک خانوار متوسط کارگری بر اساس بند دوم ماده ۴۱ قانون کار به‌سختی انجام می‌شود. هزینه‌های خوراکی به شدت افزایش یافته و سایر هزینه‌ها مانند آموزش فرزندان، مسکن (حتی یک واحد کوچک ۴۰ یا ۵۰ متری) و درمان و بهداشت نیز بسیار سنگین هستند. به‌طور کلی، محاسبه دقیق هزینه‌های واقعی زندگی با یک ضرب و تقسیم ساده ممکن نیست.

هزینه‌های خوراکی در ماه به 14 میلیون تومان نزدیک شد

در سال‌های اخیر، هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری به شدت افزایش یافته و محاسبه سبد معیشت آن‌ها به‌دلیل تورم سنگین، کار آسانی نیست. با این حال، شورای عالی کار با معیار عرفی خود، سبد غذایی خانوار متوسط را محاسبه کرده و با اعمال ضریب، برآوردی تقریبی از سبد معیشت خانوارها به دست آورده است. این محاسبه به‌خصوص در شرایط کنونی که قیمت‌ها به سرعت در حال افزایش است، اهمیت زیادی دارد.

افزایش قیمت‌ها و وضعیت معیشتی خانوارها

در شهریورماه، قیمت نان در استان‌های مختلف کشور حداقل ۲۵ درصد افزایش یافت و در اوایل مهر نیز با دستور دولت، قیمت شیر و لبنیات به‌طور رسمی ۲۰ درصد گران شد. براساس اطلاعاتی که فرامرز توفیقی، فعال کارگری، ارائه کرده، هزینه سبد معیشتی خانوار در شهریورماه سال جاری بر اساس داده‌های انستیتو پاستور و مرکز آمار ایران محاسبه شده است. این سبد غذایی برای یک فرد بدون در نظر گرفتن فعالیت بدنی محاسبه شده و تنها شامل سه وعده غذا در روز است.

محاسبات سبد غذایی و معیشت

براساس محاسبات انجام‌شده، هزینه هر وعده غذایی خانوار در شهریورماه به شرح زیر است:

  • صبحانه و شام : هزینه برای هر نفر در هر وعده حدود ۲۷۹۱۰۲ ریال
  • نهار : هزینه برای هر نفر ۶۷۳۷۱۷ ریال

با توجه به اینکه یک خانواده متوسط شامل ۳.۳ نفر است، هزینه روزانه غذا برای این خانواده حدود ۴۶۶ هزار تومان و هزینه ماهانه آن به ۱۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان می‌رسد.

محاسبه سبد معیشت خانوار

با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران، خانوارهای کارگری در دهک‌های چهارم و پنجم درآمدی قرار دارند و سهم خوراکی‌ها از هزینه‌های زندگی آن‌ها ۳۸.۰۵ درصد است. بنابراین، سبد معیشت خانوارهای کارگری در شهریورماه ۱۴۰۳ به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

367,879,632=38.05100×139,978,200367,879,632 = \frac{38.05}{100} \times 139,978,200367,879,632=10038.05​×139,978,200

بر این اساس، هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری در شهریورماه حدود ۳۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان تخمین زده شده است. این رقم فاصله بسیار زیادی با حداقل دستمزد و مزایای ماهانه کارگران دارد.

مقایسه با حداقل دستمزد

حداقل دستمزد تعیین‌شده برای سال ۱۴۰۳، ۱۰ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان است که تنها ۲۹.۶۲ درصد از هزینه‌های زندگی خانوار را پوشش می‌دهد. به عبارت دیگر، کارگران حداقل‌بگیر تنها قادر به تأمین یک‌سوم هزینه‌های ماهانه زندگی خود هستند و برای تأمین باقی هزینه‌ها، که نزدیک به ۲۶ میلیون تومان می‌شود، با چالش‌های جدی روبرو هستند.

نتیجه‌گیری

وضعیت نامناسب اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی نیازمند توجه فوری مقامات است. به‌ویژه، به‌نظر می‌رسد اقدام اول وزیر کار جدید باید تشکیل جلسه‌ای برای ترمیم دستمزدها بر اساس الزامات قانون باشد. این اقدام می‌تواند در بهبود شرایط معیشتی کارگران و تأمین امنیت اقتصادی آن‌ها مؤثر باشد.

سبد معیشت شهریور بیش از ۳۶ میلیون تومان/ هزینه‌های خوراکی در ماه به ۱۴ میلیون تومان نزدیک شد

سبد معیشت شهریور بیش از ۳۶ میلیون تومان/ هزینه‌های خوراکی در ماه به ۱۴ میلیون تومان نزدیک شد

 
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما